Nyheter
Elbil-vinneren Trondheim
Norges største offentlige elbilflåte på 27 biler, og 100 ladepunkter, er blant Trondheim kommunes konkrete klimatiltak.
10. juni vedtok bystyret i Trondheim kommunens nye energi- og klimahandlingsplan, som er en oppfølging av planen fra 2001. Målene er skjerpet: Trondheims egne klimagassutslipp skal kuttes med 25 prosent innen 2020 i forhold til 1991 (Kyoto-nivået), og med 70–90 prosent innen 2050.
Trondheims planer og tiltak er de som får mest positiv omtale i evalueringen av de grønne energikommunene. Men heller ikke Trondheim har involvert lokalsamfunnet godt nok, mener John Hille, som står bak evalueringen.
Trondheim har forsøkt å beregne om tiltakene i planen vil føre til at utslippsmålet nås. Kuttene summerer seg til 150.000 tonn CO2-ekvivalenter – 23 prosent. Kommunen vil arbeide videre for å finne flere tiltak.
Kommunen griper tak i den sterkest voksende utslippskilden: En miljø- og transportpakke skal kutte utslippene med 20 prosent fra 2008 til 2018. Biltrafikken skal reduseres med restriktive tiltak, samtidig som kollektivtransporten styrkes og gang- og sykkelveinettet bygges ut. Flere skal over på null- eller lavutslippsbiler.
Inkludert transportpakken bruker Trondheim klart mest penger per innbygger på energi- og klimatiltak – nær 1.000 kroner per innbygger i året, ifølge evalueringen.
Trondheim har som ambisjon å bli en lavenergikommune, men fordi befolkningen forventes å øke kraftig, er målet bare å begrense veksten i stasjonær energibruk.