Debatt

Vi vet hva kutt i kollektivtrafikken betyr i praksis: Flere velger bilen, skriver Lars Birger Salvesen.

Vi må redde kollektivtrafikken

Kollektivtrafikken på Østlandet er i krise. Dersom regjeringen ikke tar grep i revidert nasjonalbudsjett og statsbudsjettet for 2026, risikerer vi kutt i tilbudet.

Publisert

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning

Driftskostnadene for buss og tog har økt drastisk. Bare i Innlandet har kostnadene for busskontrakter økt med over 6 prosent årlig siden 2021. Nye anbud forventes å bli 30–50 prosent dyrere.

Denne utviklingen gjelder også Akershus og resten av Østlandet.

Det handler om rettferdighet, klima, tilgjengelighet og fremtidsrettede valg.

Fylkeskommunene får ikke kompensert for dette, og konsekvensene er alvorlige: Færre avganger, høyere billettpriser og dårligere tilbud for folk flest.

Kollektivtrafikken på Østlandet er i krise. Dersom regjeringen ikke tar grep i revidert nasjonalbudsjett og statsbudsjettet for 2026, risikerer vi kutt i tilbudet – og en kollektivsektor i tilbakegang. Vi vet hva dette betyr i praksis: Flere velger bilen.

Klimagassutslippene øker. Nullvekstmålet i byene skyves lenger unna. Og for mange mennesker – spesielt ungdom, eldre og lavinntektsgrupper – blir det vanskeligere å delta fullt i samfunnslivet.

I tillegg må vi ikke glemme beredskapsperspektivet. Den geopolitiske situasjonen i Europa minner oss om at vi trenger et robust transportsystem, også i krisetider. Kollektivtrafikk og jernbane er en del av vår samfunnssikkerhet.

Fylkeskommunene på Østlandet har gått sammen om en tydelig oppfordring til regjeringen: Vi trenger en ekstraordinær bevilgning på 200 millioner kroner til buss- og kollektivtilbudet i revidert nasjonalbudsjett. Og på lengre sikt må rammetilskuddet til fylkeskommunene styrkes permanent.

Dette handler ikke bare om transport. Det handler om rettferdighet, klima, tilgjengelighet og fremtidsrettede valg.

Det er på tide at regjeringen viser at de tar kollektivtrafikken på alvor. Folk i Akershus og resten av Østlandet fortsatt skal ha et kollektivtilbud de kan stole på.

Powered by Labrador CMS