Nyheter
Setter ikke kunden ut på anbud
Renovasjonsjobben i GLØR skal ikke ut på anbud. Selskapet vil selv ha kontroll med dem som møter kundene.
For rundt ti år siden var det diskusjoner i GLØR om renovatørjobben skulle konkurranseutsettes.
- Det ble veldig rart å skulle sette kunden ut på anbud. Vi må jo se helheten for å gjøre en best mulig jobb, sier daglig leder Harald Eikerol.
Han presiserer at GLØR setter ut regnskap, lønn og andre stabsfunksjoner, det er kunden de vil ha kontroll over i eget hus. Til tross for at også anbud på kunderelaterte tjenester har vært normen i avfallsbransjen.
- Vi er kjerringa mot strømmen.
Eikerol tror dét er en av nøklene bak suksessen, og bak de gode resultatene på brukerundersøkelsen Sentio nylig har gjort for avfallsselskapet.
GLØR forbereder seg også på at det skal bli forbudt å deponere alt avfall fra 2009. Selskapet har penger til å drifte deponiet etter at det er stengt. Selv om deponiet ikke skal brukes til nytt avfall, må det som allerede er der, fortsatt behandles forsvarlig. Blant annet må GLØR sørge for å hindre avrenning fra deponiet. Biogass skal også produseres i mange år.
- Deponiforbudet er bra. Vi må utnytte ressursene bedre enn å kjøre dem på fyllinga, sier Eikerol.
Han ønsker å bruke gassen til noe vettugt, det være seg drivstoff til egne biler eller strøm som kan gå ut på strømnettet.
Bjørg Lien (V) sitter i representantskapet til GLØR. Hun er fornøyd med at selskapet har lagt til rette for en omfattende kildesortering.
- GLØR har også gjort en god jobb for å trekke oss politikere med i arbeidet. Vi ser at de ønsker utvikling, sier Lien.
Ifølge Gerd Kleven, kommunestyrerepresentant for Ap i Lillehammer og styreleder i GLØR, er det et viktig styre å sitte i.
- Vi får god innsikt i renovasjon og avfallsbransjen, og må snu oss fort rundt.