Nyheter

Lærerne har benyttet streikevåpenet i hvert tariffoppgjør siden 2006. På bildet streikende lærere i Stjørdal i 2010. Arkivfoto: Eivind H. Natvig
Lærerne har benyttet streikevåpenet i hvert tariffoppgjør siden 2006. På bildet streikende lærere i Stjørdal i 2010. Arkivfoto: Eivind H. Natvig

– Regjeringen må inn i konflikten om arbeidstid

Lærernes arbeidstidsavtale er overmoden for revisjon, og nå må kunnskapsministeren engasjere seg, mener rektor.

Publisert Sist oppdatert

Den vedvarende konflikten om lærernes arbeidstid er ressurskrevende, svekker samarbeidsklimaet mellom lærere og skoleledere og bremser nødvendig skoleutvikling og resultatforbedring, mener Tormod Korpås.

Han er rektor i videregående skole, mangeårig hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet, og sitter for tiden i regjeringens utvalg for framtidens skole, Ludvigsenutvalget.

I et debattinnlegg på Kommunal-Rapport.no i dag tar han til orde for at regjeringen må engasjere seg i spørsmålet om lærernes arbeidstid.

«PISA og andre undersøkelser viser oss med tydelighet at den norske skolen har mange forbedringsområder. Det grenser derfor til uforsvarlighet når sentrale myndigheter lar det bygge seg opp en isfront mellom lærerne og deres arbeidsgivere annethvert år», skriver Korpås.

debatt.kommunal-rapport.no finner du vår nye debattarena for hele kommunesektoren - åpen og gratis tilgjengelig for alle!

Powered by Labrador CMS