Nyheter

Nav-ansatte mangler opplæring

Ni av ti Nav-ansatte har ikke fått tilstrekkelig opplæring i nye arbeidsoppgaver, viser en ny rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet.

Publisert Sist oppdatert

Rapporten slår også fast at fire av fem ansatte opplever å ha fått økt arbeidsbelastning som følge av Nav-reformen.

Andreas Christensen i fagforeningen Akademikerne sier til NRK at både sykmeldinger og oppsigelser øker blant de Nav-ansatte.

Fredag offentliggjør Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) rapporten «Utvikling og utfordringer i lokale Nav-kontor». I rapporten kommer det blant annet fram at få Nav-ansatte opplever at de får tilstrekkelig med ressurser til å følge opp dem som trenger hjelp. De har heller ikke nok tid til å fokusere på arbeid og aktivitet, som er Nav-reformens hovedmål. Og dette var situasjonen allerede i høst, før arbeidsledigheten begynte å stige betraktelig i Norge.

- Alle endringene skjer samtidig, og reformen er stor og kompleks. Mange ansatte synes det er tøft og vanskelig. Det må være lov å komme med frustrasjoner, sier leder Kari Bansal ved Nav Ullensaker i Akershus til Dagsavisen.

Mange har mistet jobben som følge av finanskrisen og det har lagt et ytterligere press på Navs lokalkontorer. Flere tusen mennesker venter nå på dagpenger og andre ytelser som de har lovfestet krav på.

Forskningsleder Tone Alm Andreassen ved AFI advarer mot lokale Nav-kontorer der mange medarbeidere sier at de ikke har fått nok opplæring til å mestre alle sine nye arbeidsoppgaver.

- Et høyt sykefravær, og medarbeidere som forsvinner, gjør at opplæringsbehovet og belastningen blir desto større på dem som er igjen på kontoret. Og det kommer jevnlig noe nytt som de lokale medarbeiderne må sette seg inn i, sier Andreassen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS