Nyheter
Kommuneansatt sparket etter telefonmisbruk
En ansatt i Samferdselsetaten i Oslo kommune har fått sparken etter å ha brukt 115 arbeidstimer i løpet av fem måneder til private telefonsamtaler.
De 115 timene tilsvarer tre hele arbeidsuker.
- Saken ble oppdaget da vi fikk unormalt høye telefonregninger. Vi kommer nå til å fortsette å holde øye med disse regningene, sier direktør Knut Gabestad i Samferdselsetaten til Dagsavisen.
Nå er den snakkesalige avskjediget, politianmeldt og må trolig møte i retten for å bli konfrontert med et erstatningskrav.
I avskjedigelsen heter det at «samtalene har medført at du i stor grad har brukt din arbeidstid til private gjøremål. Dette vurderes som et grovt tillitsbrudd og forholdet anses å innebære vesentlig mislighold av arbeidsavtalen».
Gabestad mener imidlertid det er greit med litt privat kommunikasjon i arbeidstiden.
- Vi har vurdert å blokkere de ansattes muligheter for utenlandssamtaler, men kom til at ulempen ved dette ville bli større enn fordelen, sier Gabestad.
Informasjonssjef Atle Lessum i Telenor opplyser at selskapet to-tre ganger hver måned gir beskjed til bedrifter om mulig telefonmisbruk.
- Det er som regel snakk om teletorgtrafikk på kveldstid og utenlandstrafikk, sier Lessum.
Telenor varsler når det blir oppdaget unormal trafikk.
(©NTB)