Nyheter

Flere skoledager for lærere i Hå

Lærere i Hå er villige til å møte opp på skolen på flere av elevenes fridager. Også ellers i landet ser det ut til at partene blir enige om arbeidstiden.

Publisert Sist oppdatert

Bare åtte kommuner og en fylkeskommune har så langt meldt uenighet i de lokale forhandlingene om lærernes arbeidstid til KS.

- Dette tyder på at de fleste kommer til enighet. Vi regner med at de fleste er ferdig nå, selv om mange kom sent i gang, sier rådgiver John Røyrvik i KS Forhandling til Kommunal Rapport.

Også forhandlingssjef Ole Petter Blindheim i Utdanningsforbundet har inntrykk av at partene kommer til enighet ved de fleste skoler.

- Det skulle også bare mangle, mener han.

Flere modeller

Av fylkeskommunene er det bare Hedmark som har meldt om konflikt. Den gjelder bare ett punkt i arbeidstidsavtalen ved én skole.

I Bergen er det uenighet ved 13 av nærmere 100 skoler, ifølge Røyrvik. De fleste uenighetene dreier seg om hvorvidt lærerne skal binde seg til å være til stede på skolen flere dager i året.

Fjorårets sverdslag om arbeidstiden endte med at den sentrale arbeidstidsordningen for lærerne ble videreført for fire nye år. Men samtidig ble det avtalt at det skal forhandles om lokale arbeidstidsavtaler i alle kommuner og fylkeskommuner. Mange steder skjer forhandlingene skolevis.

Partene kan enten bli enige om å følge den sentrale avtalen eller avtale avvik fra denne. I Hå kommune er resultatet ulike arbeidstidsordninger. Ved noen skoler skal lærerne heretter møte opp på flere av elevenes feriedager. Andre steder må de i stedet være til stede flere timer i uken.

Ved to skoler i Hå fjernes skillet mellom undervisningstid og annen bundet arbeidstid. Lærerne får fastsatt hvor mange timer de må være på skolen, men ikke hvor mange av disse timene de skal undervise.

- Bedre skole

Skolesjef Ragnvald Riis i Hå er godt fornøyd.

- Vi har hatt et godt samarbeid om utvikling av arbeidstidsavtalen. Det er flott at vi nå kan prøve ut litt forskjellige modeller. For meg har det overordnede målet vært å ta i bruk det handlingsrommet den sentrale avtalen gir, sier han.

- Gir dette en bedre skole?

- Ja. Det er de som sitter nærmest i hverdagen som vet hvordan de kan bruke tiden best mulig.

Verken KS eller Utdanningsforbundet har ennå oversikt over hva partene har avtalt, der de er blitt enige. Konfliktene skal de sentrale partene løse sammen, enten ved å vedta en løsning eller sende saken tilbake til de lokale partene med et godt råd. Hvis en av partene ønsker det, skal den sentrale avtalen gjelde uten endringer. Det er ikke streikerett knyttet til disse forhandlingene.

Powered by Labrador CMS