Nyheter
Dette forventer de å lære
– Vil tørre å tenke nytt
– Det er spennene å ha fått en veileder som jobber i det private. Det er bra å ha en å sparre litt med, en som kan gi meg bekreftelse på at hva som er bra og hva jeg kan bli bedre på. Det er fort gjort å tenke at alt er annerledes i det private, og at det de gjør, ikke går an i det offentlige. Vi må tørre å tenke utover den tradisjonelle rammen.
– Når det gjelder resultater, skal jo skoler ikke ha overskudd slik som næringslivet. Men vi måles jo på elevundersøkelser. Jeg håper å lære å jobbe mer målrettet og å legge gode strategier.
Hanne Stolt Wang, rektor ved Vennersberg skole i Kongsvinger
– Vil tenke flere tanker
– Jeg håper å kunne se rollen min fra flere vinkler, å se flere muligheter. I utgangspunktet handler det for meg om å få bedre struktur. Jeg er leder for fire enheter som er slått sammen til én. Enheten holder til i fire forskjellige bygg med til sammen 43 medarbeidere. Det er en utfordring. Jeg håper veilederen kan hjelpe meg med å prioritere.
– Det er ikke nødvendig at veilederen har innsyn i mitt arbeid spesielt. Veiledningen handler om å få meg til å tenke flere tanker og se problemstillinger fra flere sider. Jeg håper også at veilederen fra næringslivet kan utfordre mitt ståsted som leder.
Jorunn Arnesen, enhetsleder i Sentrum barnehage i Kongsvinger
– Vil lære å prioritere
– Jeg har satt meg noen mål som jeg håper min veileder kan hjelpe meg å nå. Det er å prioritere bedre. Jeg ønsker også å sette av mer tid til personaloppfølging, medarbeidersamtaler og å være i klasserommene.
– Nå er det blitt så mye administrasjon at det tar tiden fra meg. Under veiledningen er vi nødt til å prioritere for å nå målene. Jeg håper på å få tilbakemeldinger på hvordan jeg fungerer som leder, hva jeg klarer og ikke klarer.
Bente Akre, rektor ved Garvik skole i Nord-Odal