Nyheter

Regjeringen vil ha mer kultur i skolehverdagen

Kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) husker fortsatt hvor sterkt inntrykk det gjorde da en teatergruppe besøkte klassen hans på barneskolen. Nå vil han ha mer kunst og kultur i barn og unges skolehverdag.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg husker det som om det skulle vært i går. Det var tre menn og en kvinne fra Trøndelag Teater som kom inn i klasserommet en helt vanlig skoledag og spilte teater for oss. De hadde verken kostymer eller rekvisitter, men opplevelsen har brent seg fast i minnet. Jeg ønsker at flere barn og unge skal få slike gode kulturopplevelser, sier kunnskapsminister Øystein Djupedal til NTB.

Onsdag la han fram regjeringens nye strategiplan for kunst og kultur i opplæringen.

Integrere

Regjeringen ønsker i større grad enn tidligere å integrere kunst og kultur i norske barn og ungdommers skolehverdag.

- Kunst og kultur er ikke bare et krydder. Det skal være en selvfølgelig del av det barna våre skal lære. Med kunst og kultur integrert i opplæringen får barn og unge en verdifull ballast i videre utdanning og deltakelse i samfunnet, sa kunnskapsminister Øystein Djupedal da han presenterte den nye strategiplanen «Skapende læring».

Planen inneholder 27 tiltak som skal bidra til å integrere og utvikle kunstens og kulturens plass innenfor opplæringen.

To av tiltakene er videreutvikling av kulturskolen som et lokalt ressurssenter for barnehage, grunnskole og videregående opplæring og opprettelse av en digital ressursbase for å utvikle kunnskap og bevissthet om kunst og kultur.

Alle fag

- Vi ønsker å integrere kunst og kultur i alle fag i skolen, også gym og matte. Gjennom den digitale ressursbasen kan lærere og skoleledere gå inn og se hvordan dette er gjort andre steder i landet, og dermed få gode ideer, sier Djupedal.

Høsten 2007 er det satt av 5,5 millioner kroner til arbeidet med tiltakene i strategiplanen. Dette kommer i tillegg til budsjett for demontrasjonskulturskolene, tiltak for å stimulere leselyst og midler som bevilges til arbeidet med den kulturelle skolesekken.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS