Kommentar

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Gi rådmannen arbeidsrom

Sjelden har det vært så mange uforenlige konflikter mellom rådmenn og politikere som i år. Forventer politikerne nikkedukker? Det er ikke det de trenger.

Publisert Sist oppdatert

  Det har vært svært mange rådmannsskifter gjennom 2013. Noen avganger er helt udramatiske – åremålet går ut eller alderen innhenter toppsjefen. Det vi skriver mest om, fordi det er mest interessant, er konfliktene mellom rådmenn og politikere. Sluttavtalene og de uformelle politiske diskusjonene om rådmannens posisjon er det viktig å rapportere om.

Ofte bygger en konflikt seg opp over tid. Det er ikke uvanlig at det går som i Hå, der mangeårig rådmann Lars Kolnes for halvannen uke siden måtte gå to år etter at det ble politisk skifte i kommunen. Andre ganger forsvinner rådmannen usedvanlig fort og stille.

– Følg rådmannen

Fylkesmannen i Østfold, Anne Enger, var torsdag på personlig besøk hos formannskapet i Halden. Det er den kommunen i landet med størst oppsamlet driftsunderskudd, og en kommune som gjennom tidene har skiftet rådmenn støtt og stadig. I Halden har opposisjonen tidligere i høst krevd rådmannens avgang, etter bare noen måneder i jobben. I budsjettdebatten i kommunestyret torsdag kunne man oppfatte enkelte politikere slik at de mente formannskapet skulle kontrollere alle avgjørelser rådmannen fattet.

Engers budskap var blant annet at politikerne virkelig skal vite hva de gjør, hvis de ser bort fra rådmannens råd. – Rådmenn er en utsatt gruppe, var noe av fylkesmannens budskap til lokalpolitikerne. De gikk deretter til en budsjettdebatt der ingen ville følge rådmannens forslag om mer eiendomsskatt for å bedre økonomien. I stedet gikk flertallet inn for uspesifiserte kutt, mindretallet satte inn noen fantasiinntekter.

Halden er mye brukt som eksempel på hva som kan gå galt i Kommune-Norge. I dette tilfellet er det et eksempel på mangel på en av rådmennenes aller viktigste arbeidsverktøy: Arbeidsro. En rådmann trenger tid til å gjennomføre kutt, omstilling eller effektivisering. Da bør også politikerne sørge for det – på de riktige tidspunktene.

Skal ikke vernes for enhver pris

At en rådmann skal ha armslag og arbeidsro, betyr ikke at vedkommende skal vernes. Det er ikke slik at politikerne er skurkene, hver gang en rådmann må gå. Noen ganger er rådmannen ganske enkelt udugelig, eller så omstridt både blant de ansatte og blant politikerne at det ikke er noen annen løsning. Andre ganger kan det rett og slett være at rådmannen har valgt feil jobb, på feil sted. Akkurat som i fotballverden, der en trener med suksess i sin forrige klubb raskt mister tillit i den neste, skal vi ikke undervurdere timing og kultur som elementer som er med på å avgjøre om en rådmann lykkes eller ei.

Likevel – å ha tid til å gjennomføre de riktige valgene, ikke de raske, er en helt sentral forutsetning for å lykkes. En ting er å fatte beslutningene om for eksempel å kutte i driftsutgiftene, som Halden holder på med. Mange kommuner på svartelista vet smertelig godt at det kan ta flere år før skuta er snudd, tallene viser en faktisk bedring og du ser lyset i enden av Robek-tunnelen.

Vi går inn i usikre økonomiske tider for mange kommuner. I mai kommer antakelig regjeringen med endringer i inntektssystemet som vil gi kommuner med høye skatteinntekter en gevinst – mens resten vil få langt lavere vekst. Det kommer til å bli behov for omstilling og effektivisering, enten kommunen din skal slås sammen med andre eller ei. Da er det viktig at forventningene til rådmannen er tydelige, og at politikerne respekterer den tøffe jobben han og hun har.

Powered by Labrador CMS