Teknisk sjef Erik Gressløs i Moss Havn venter fortsatt på at det første konteinerskipet skal koble seg til landstrømanlegget de har investert 6 millioner kroner i. – Vi må nå klimamålene. Da må noen begynne, sier Gressløs, som tror et samarbeid mellom havnene vil framskynde endringer i skipsfarten.

Teknisk sjef Erik Gressløs i Moss Havn venter fortsatt på at det første konteinerskipet skal koble seg til landstrømanlegget de har investert 6 millioner kroner i. – Vi må nå klimamålene. Da må noen begynne, sier Gressløs, som tror et samarbeid mellom havnene vil framskynde endringer i skipsfarten. 

Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Tilbyr ren landstrøm, men skipene velger diesel

Landstrømanlegg for mange millioner kroner står ubrukt i flere havner fordi lasteskipene ikke har utstyret for å koble seg til. 

Enova har siden 2012 delt ut nær 650 millioner kroner til rundt 95 landstrømprosjekter langs hele kysten. Hensikten er å kutte klimautslipp, støy og annen forurensning fra båtene mens de ligger til kai.

Men flere av landstrømanleggene står helt eller delvis ubrukt. Havnene i Oslofjorden går nå sammen for å forsøke å framskynde endringer i skipsfarten, skriver Kommunal Rapports ukeavis i dag, 8. oktober.

Fra denne boksen på konteinerhavna i Moss Havn kan lastebåtene koble seg til landstrøm mens de ligger til kai. Anlegget sto klart i november 2019, men er ennå ikke blitt brukt.

Fra denne boksen på konteinerhavna i Moss Havn kan lastebåtene koble seg til landstrøm mens de ligger til kai. Anlegget sto klart i november 2019, men er ennå ikke blitt brukt.

Foto: Magnus Knutsen Bjørke

Teknisk sjef Erik Gressløs i Moss Havn venter fortsatt på at det første konteinerskipet skal koble seg til landstrømanlegget, som kostet 6 millioner kroner og sto klart i november i fjor.

– Vi må nå klimamålene. Da må noen starte. Da Tesla begynte å sette ut superladere i 2012, ble de latterliggjort. Men det var starten på elbilbølgen, sier han.