Oslo kommune har sett seg lei av de mange elsparkesyklene i byen, og nye og strengere regler trer i kraft fra neste måned.
Oslo kommune har sett seg lei av de mange elsparkesyklene i byen, og nye og strengere regler trer i kraft fra neste måned.Foto: Jil Yngland / NTB

Elsparkesykkel-giganter saksøker Oslo kommune

Elsparkesykkelselskapene Tier, Voi og Ryde saksøker Oslo kommune for å stanse maksgrensen på 8.000 sparkesykler i byen. Samtidig innfører de også nye tiltak.

Oppdatert 19. august 08:36 med kommentar fra byråd Sirin Stav.

Oslo har vært den storbyen i Europa med flest elsparkesykler per hode, skriver E24. Derfor innfører kommunen nye regler som trer i kraft fra september, blant annet en maksgrense på 8.000 sparkesykler, samt spesifikke geografiske bestemmelser.

Det er regelen om maksgrensen som selskapene ønsker å fjerne ved å nå gå rettens vei, opplyser de tre selskapene i en felles pressemelding.

– Alle ser utfordringene i Oslo. De må løses gjennom strenge reguleringer, som vi har jobbet intenst for i to år. Vi går ikke til retten for å stanse regulering, men tvert imot for å sikre at de blir gode og effektive, skriver selskapene.

Stenger om natten

De tre selskapene innfører samtidig flere tiltak for å øke tryggheten, blant annet å stenge utleie om natten. Det har vært rapportert om mange ulykker knyttet til elsparkesykler på nattetid.

Skadelegevakten i Oslo har tidligere opplyst om en kraftig økning i elsparkesykkel-relaterte skader, og i sommer hadde de bemannet opp på grunn av dette. I juli ble det I snitt behandlet 13 skadde etter slike ulykker hver eneste dag, ifølge tall NTB har innhentet.

I forbindelse med fadderukene og studiestart har flere ved legevakten uttrykt bekymring for at skadetallene kan øke.

I tillegg øker de tre selskapene bemanningen med ekstra personell som skal rydde elsparkesykler rundt om i Oslo.

– Et forhastet eksperiment

Selskapene vil også be Oslo tingrett om en såkalt midlertidig forføyning, noe som betyr at dersom tingretten gir dem medhold, så vil deler av Oslos nye reglement for elsparkesykler bli satt på vent inntil videre.

– Taket er satt uten tilstrekkelig utredning eller begrunnelse og innføres uten noen form for begrensning av antall aktører. Det vil ramme brukerne våre og skape utfordringer for både sikkerhet og rydding i byen, sier Norgessjef i Voi, Christina Moe Gjerde.

Johan Olovsson, som er norgessjef i Ryde, mener at maksgrensen er et forhastet eksperiment som vil rasere et verdifullt tilbud i byen.

– Uansett hvordan retten konkluderer, vil vi ønske dialog med byrådet om ytterligere tiltak, sier Morten Askeland, sjef i Tier i Norge.

Flere utleie-aktører

Per i dag er det ni aktører på utleiemarkedet av elsparkesykler i Oslo. I forbindelse med de nye reglene har kommunen lagd en ny tillatelsesordning for utleie på offentlig grunn. Kommunen kan dermed stille krav og velge hvilke aktører de skal gi tillatelse.

Fristen for å søke om tillatelse til å leie ut elsparkesykler i hovedstaden gikk ut tidligere denne uka, og hele 14 aktører har søkt.

– Uholdbar situasjon

Ifølge byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Sirin Stav (MDG), er taket på 8.000 elsparkesykler satt for å sikre trygghet og en god framkommelighet.

– Situasjonen har vært uholdbar for mange eldre, synshemmede og rullestolbrukere i byen vår, og omfanget av skadde elsparkesyklister har blitt så stort at helsevesenet roper varsku. Dessverre har flere av aktørene likevel valgt å ignorere gjentatte oppfordringer fra kommunen om å følge det nye regelverket før det trer i kraft. Det er skuffende at de ikke tar mer ansvar selv, men nå får vi snart på plass en regulering, sier byråden til NTB.

Hun synes det er greit å få en juridisk vurdering av saken.

– Det har vært en svært kaotisk situasjon i flere byer fordi regjeringen ikke har gitt kommunene mulighet til å regulere utleie av elsparkesykler. Flere av aktørene har gjort situasjonen verre fordi de har nektet å følge kommunens oppfordringer. De har hatt tre år på seg til å ta grep, uten at de har gjort det, sier byråden.

(©NTB)

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.