Nyheter
TT-problemene i Oslo kunne vært unngått
Kaoset i TT-kjøringen i Oslo etter at svenske Samres overtok kontrakten, kunne vært unngått. Jussprofessor Hans Petter Graver mener at byrådet ikke var nødt til å konkurranseutsette TT-kjøringen.
Graver mener at byrådets påstand om at de var nødt til å konkurranseutsette transporttjenesten ikke er riktig, skriver Klassekampen.
Etter at det private svenske selskapet Samres ved årsskiftet overtok den tilrettelagte transporten for funksjonshemmede (TT-tjenesten) etter det kommunalt eide selskapet Konsentra, har problemene tårnet seg opp med kaos og forsinkelser. Byrådet har hele tiden hevdet at de var nødt til å gjøre TT-kjøringen konkurranseutsatt. Dette kan vise seg å ikke være riktig.
– Når kjørekontoret er heleid av det offentlige, og om det ikke er en kommersiell enhet, kunne Oslo kommune slik jeg oppfatter det ha drevet enheten i egenregi, sier Graver.
Opposisjonen i Oslo var sterkt uenig i at TT-tjenesten skulle konkurranseutsettes, og nå reagerer Aps ordførerkandidat Rune Gerhardsen kraftig.
– Når noe drives av det offentlige, trenger man ikke anbudsutsette det. Vi har ord for det de her har gjort, det er å føre bystyret bak lyset, sier Gerhardsen.
Eldrebyråd Cecilie Brein (Frp) holder på sitt.
– Kommuneadvokatens vurdering var at vi var nødt til å konkurranseutsette Konsentra fordi det var et eget aksjeselskap som er datterselskap til Ruter slik at tjenesten dermed ikke kan regnes som å bli utført i egen regi, sier hun.
Brein understreker at det er satt i gang en rekke tiltak for å forbedre ordningen.
(©NTB)