Nyheter
Angriper søppelmonopol
I neste uke åpner et topp moderne biogassanlegg i Verdal, som skal lage strøm av matavfallet fra 51 eierkommuner i Midt-Norge. Men Norsk Industri krever konkurranse om avfallet, og klager til KOFA.
- Mange kommuner gir kommunale og interkommunale selskaper enerett på å håndtere husholdningsavfall. Dette er i strid med statsstøttereglene i EØS-avtalen, sier bransjesjef Thoralf H. Thorsen i Norsk Industri til Kommunal Rapport.
Norsk Industri, som organiserer private avfallsbedrifter, har klaget en av eierkommunene, Steinkjer, inn for Klageorganet for offentlige anskaffelser (KOFA).
Vinner organisasjonen ikke fram der, vil den bringe saken inn for EØS-avtalens kontrollorgan, ESA, i Brussel, varsler Thorsen.
Kan miste råstoffet
Får Norsk Industri medhold i at avfallet må konkurranseutsettes, kan det skape store økonomiske problemer for anlegget i Verdal.
- I verste fall betyr det at vi mister store deler av grunnlaget for å drive. Det kan medføre store likviditetsproblemer, medgir daglig leder Odin Krogstad i Ecopro AS til Kommunal Rapport.
Ecopro eies av fem interkommunale avfallsselskaper, samt Steinkjer kommune. Til sammen har de investert 172 millioner kroner i biogassanlegget. Dette ble gjort for å takle et framtidig deponiforbud og sikre en forsvarlig håndtering av matavfall og slam.
- Kapasiteten til å håndtere dette avfallet på en miljømessig måte, har vært altfor dårlig i Midt-Norge, sier Krogstad.
Kommunestyret i Steinkjer har vedtatt å gi Ecopro enerett på matavfallet i 15 år. Det er om denne eneretten er lovlig, striden står om i dag.
- Ecopro ønsker å få sin egen avfallshåndtering utført med statsstøtte og enerett, samtidig som selskapet konkurrerer i det frie markedet, hevder Thorsen, som slår i bordet med en utredning fra advokatfirmaet Schiødt, som underbygger Norsk Industris syn på saken.
- Miljøet taper
Også Namdal Tankrens, som ønsket å konkurrere med Ecopro, har klaget til KOFA med krav om anbudsrunde.
Vinner klagerne fram, blir det i framtiden umulig for kommunene å investere i store prosessanlegg, mener rådmann Erling Bergh i Steinkjer. Han sier miljøet vil tape på det, dersom kommunene blir forhindret i å gå sammen om slike anlegg. - Uten langsiktige avtaler om avfallsleveranser blir slike investeringer umulige, sier han.
Rådmannen tror KOFA vil konkludere til Steinkjers fordel. Hvis ikke, vil han forsøke å få spørsmålet brakt inn i konsultasjonene mellom regjeringen og KS, varsler Bergh, som har full støtte fra KS Bedrift.
- Hensynet til blant annet smittefare, utslipp og fornybar energi er nettopp det unntaket som anbudsreglene åpner for - at noen hensyn går foran konkurransehensynet, sier advokat Hanne Torkelsen i KS Bedrift.
Hun viser til Høyesteretts behandling av spilleautomatsaken, hvor hensynet til spillavhengighet gikk foran konkurransehensynet. I denne saken fikk Norge medhold av EFTA-domstolen.
- Urimelig
Torkelsen anfører overfor KOFA at det må være forutsigbare rammebetingelser også for kommuner og deres interkommunale selskaper som er pålagt å sørge for forsvarlig behandlingskapasitet for avfall.
- Argumentasjonen til Norsk Industri om at Steinkjer kan lyse avfallet ut på anbud og så overlate til Ecopro å konkurrere om det, er for enkel og faller på sin egen urimelighet, sier hun til Kommunal Rapport.
Norsk Industri mener Ecopro indirekte mottar statsstøtte, fordi det driver etter selvkostprinsippet.
- Kommunene har gjennomført en investering i Ecopro uten forhåndsdefinerte og bindende kalkyler. Deretter kaller de regnestykket for selvkost uten å vite hva avfallshåndteringen kommer til å koste. Målet er å skjerme denne virksomheten fra konkurranse, hevder Thorsen i Norsk Industri.
Steinkjer-rådmannen avviser at kommunene har anvendt selvkostprinsippet som et skalkeskjul for å gjøre driften dyrere enn nødvendig. - Bådekommunene og banken forlange kalkyler på driften i forkant av investeringen, sier han.