Leken i klasserommet har blitt mer organisert sammenlignet med 2001, og det har blitt sterkere fokus på bokstavinnlæring, sa professor Elisabeth Bjørnestad ved OsloMet da hun presenterte første delrapport om seksårsreformen.

Leken i klasserommet har blitt mer organisert sammenlignet med 2001, og det har blitt sterkere fokus på bokstavinnlæring, sa professor Elisabeth Bjørnestad ved OsloMet da hun presenterte første delrapport om seksårsreformen.

Foto: Terje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Seksårsreformen ga mer bokstavlæring og mindre frilek

Nesten åtte av ti lærere forventer at førsteklassingene skal kunne lese og skrive enkle ord til jul. Samtidig sliter flere kommuner med å få tak i kompetente lærere til å jobbe med de yngste, viser ny rapport.

– Den kanskje største endringen av alle, er bokstavinnlæringen. Det var lite fokus på bokstavinnlæring i 2001. Vi ser det sterke fokuset det har fått i dag. Hvorfor det har blitt sånn, det vet vi faktisk ikke, sa prosjektleder Elisabeth Bjørnestad da hun presenterte en delrapport om evaluering av seksårsreformen tirsdag.

Overrasket over så mye bokstavlæring