Administrasjonen i Helseplattformen med viseadministrerende direktør Christer Mjåset i spissen har foreslått hvordan tilliten til selskapet kan styrkes. Mjåset har for øvrig sagt opp for å fullføre en doktorgrad i nevrokirurgi ved Universitetet i Oslo.

Administrasjonen i Helseplattformen med viseadministrerende direktør Christer Mjåset i spissen har foreslått hvordan tilliten til selskapet kan styrkes. Mjåset har for øvrig sagt opp for å fullføre en doktorgrad i nevrokirurgi ved Universitetet i Oslo.

Foto: Helseplattformen

Helseplattformen vil lage positive nyhetssaker

Helseplattformen bør produsere positive nyhetssaker som viser at systemet virker, mener administrasjonen i IKT-giganten.

«Tillit er noe man gjør seg fortjent til», slår administrasjonen i Helseplattformen AS fast i styrepapirene før neste styremøte i selskapet 21. desember.

På møtet skal styret i Helseplattformen AS behandle hvordan selskapet skal følge opp evalueringsrapporten fra Boston Consulting Group (BCG), som i august slo fast at Helseplattformen sviktet på en rekke områder i innføringen.

Her sviktet det, ifølge BCG:

  • Utydelig styringsstruktur og beslutningsmyndighet.
  • Ansvarspulverisering og tillitsutfordringer mellom aktørene.
  • Lite fokus på brukervennlighet fra leverandøren, og opplæring.
  • Dårlig planlegging og utfordringer knyttet til innføringen under pandemien.

– Alle ledere har et særskilt ansvar

Administrasjonen foreslår en rekke tiltak, blant annet nye kompetanseplaner for leger, sykepleiere og merkantil ansatte, bedre organisering og tydeligere ledelse, oppdatere opplæringsmateriell for superbrukere og bedre kommunikasjon. 

På området «tillit» skriver administrasjonen at tillitsutfordringene som Helseplattformen opplever berører hele regionen og involverer alle aktører. 

Det mest markante uttrykket for manglende tillit til Helseplattformen den siste tiden kan sies å være styrevedtaket i Helse Møre og Romsdal om å utsette innføringen av journalen i to år. Dette vedtaket overstyrte styret i Helse Midt-Norge uken etter. 

Nå slår administrasjonen i Helseplattformen fast at alle ledere i Helse Midt-Norge har et ansvar for å skape tillit til journalen.

– Å ta tak i de tillitsutfordringene vi står ovenfor er en lederoppgave. Alle ledere i Helse Midt-Norge har et særskilt ansvar for å gjenvinne tilliten og etablere den nødvendige tryggheten til de som bruker systemet, skal ta det i bruk og de som er pasienter og pårørende, skriver administrasjonen. 

Helseplattformen

  • Helseplattformen består av en ny pasientjournal og mulighet for digital kommunikasjon for Helse Midt-Norge, kommunene og fastleger i Trøndelag, Møre og Romsdal, i tillegg til Bindal i Nordland og Os i Innlandet. 
  • Det utgjør 66 kommuner, 750.000 innbyggere og 23.000 ansatte.

– Ærlig og nøkternt

For å øke tilliten til Helseplattformen foreslår administrasjonen en rekke tiltak:

  • Egne møter med de viktigste interessentene
  •  Kommunikasjonstiltak rettet mot ansatte, pasienter og pårørende i samråd med Helseplattformen + kommuner
  •  Produsere interne/eksterne nyhetssaker som viser at systemet virker (positive saker, men ærlig og nøkternt) 
  • Vise hva som har blitt utført og ferdigstilt i i optimalisering og feilrettingsarbeidet (gjerne visuelt, enkelt fremstilt)
  •  Snakke og vise frem hvordan Helseplattformen + helseforetak jobber med brukervennlighet (gjerne visuelt, enkelt fremstilt)
  •  Snakke og vise fram hvilke strakstiltak som har kommet ut av «redningspakken».
  • Etter hvert – snakke og vise fram gode eksempler på gevinster- hva har vi fått ut av denne investeringen?

Minst 21 av 66 kommuner har ennå ikke gjort en bindende avtale om å kjøpe aksjer i Helseplattformen. De siste ukene har skepsisen økt hos flere kommuner.

Her kan du lese styrepapirene til Helseplattformen