Debatt

Dagens system for barnehagefinansiering er urettferdig, komplisert, ressurskrevende og konfliktdrivende, skriver PBL-sjef Arild M. Olsen. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB scanpix
Dagens system for barnehagefinansiering er urettferdig, komplisert, ressurskrevende og konfliktdrivende, skriver PBL-sjef Arild M. Olsen. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB scanpix

Vi trenger ny og enklere barnehagefinansiering

Tiden er overmoden for å gravlegge dagens kompliserte og urettferdige system for finansiering av barnehagene.

Publisert Sist oppdatert

De grunnleggende problemene med finansieringen løses ikke med en justering av dagens system.

Siden 2011 har kommuner og private barnehager strevet med dagens svært kompliserte modell for utregning av tilskudd til drift av private barnehager. Nå kan det snart være slutt.

Nylig sendte Utdanningsdirektoratet to alternative modeller for finansiering av private barnehager på høring. Høringsfristen er 20. august, og et nytt system skal tre i kraft 1. januar 2016.

PBL (Private Barnehagers Landsforbund) er tilfreds med at de to modellene nå er på høring. Vi mener tiden er overmoden for å gravlegge dagens kompliserte og urettferdige system. Denne høringen er en unik mulighet til å få på plass en bærekraftig og langsiktig finansieringsmodell for framtiden.

Det er mange grunner til at regjeringen ikke bør videreføre et system der tilskuddet til private barnehager, som i dag, baseres på utgiftene i de kommunale barnehagene i den enkelte kommune.

  • Systemet er urettferdig fordi det gir store og dels uforklarlige forskjeller i tilskudd og kvalitet mellom kommunene. Foreldrene betaler det samme for en barnehageplass over hele landet. Men forutsetningene for å tilby barnehager med høy kvalitet varierer svært mye fra kommune til kommune.

  • Systemet er komplisert og svært ressurskrevende, både for kommunene, barnehagene og de andre aktørene i sektoren. Nesten ingen barnehager og et fåtall kommuner synes å ha tilstrekkelig kompetanse om finansieringssystemet, som har tappet sektoren for ressurser som heller burde vært brukt til kvalitetsutvikling.

  • Systemet er konfliktdrivende og har bidratt til å skape mistillit mellom aktørene i bransjen. I PBL har vi bygget opp en hel avdeling med økonomer for å bistå barnehager med kontroll av tilskudd. Vi har hjulpet barnehagene med hundrevis av klager på vedtak om tilskudd, og bidro bare i 2014 til etterbetaling av mer enn 100 millioner kroner i tilskudd til private barnehager.

Disse grunnleggende problemene med finansieringen løses ikke med en justering av dagens system, slik Utdanningsdirektoratet legger opp til i det ene av forslagene som nå er på høring.

Derfor bør sektoren samle seg bak det andre alternativet, en ny modell som er basert på nasjonale gjennomsnittlige utgifter i kommunale barnehager, med justering lokalt i den enkelte kommune.

  • Dette forslaget innebærer en reell forenkling sammenliknet med dagens kompliserte system. Ingen er tjent med å videreføre et regelverk som krever analyse av kommunale utgifter på både barnehage- og bilagsnivå.

  • Forslaget utfordrer ikke lokaldemokratiets rett til å gjøre egne prioriteringer. Tvert imot synliggjør systemet de lokale prioriteringene i hver enkelt kommune ved at tilskuddet åpent justeres for den kommunale bemanningstettheten.

  • Forslaget til ny modell vil legge til rette for framtidig kvalitet og kvalitetsutvikling, som eksempelvis en nasjonal norm for bemanning i barnehagene. En ny modell for finansiering må ta hensyn til Stortingets ønske om en slik norm.

  • Forslaget vil gi mer rettferdige tilskudd til barn i barnehager, en mer rettferdig fordeling av de samme midlene som brukes i sektoren i dag. Forskjellene fra kommune til kommune blir mindre, og tilliten til systemet vil øke.

PBL oppfordrer til engasjement rundt den pågående høringen. Vi håper flere ser viktigheten av å få på plass en ny og forenklet kvalitetsmodell for framtiden.

Vi vil også minne om at kommunen – og kommunens politikere – i sine høringssvar skal ivareta interessene til hele barnehagesektoren. Dette inkluderer barn, foreldre, ansatte og alle barnehager, uavhengig av hvem som eier dem.

Powered by Labrador CMS