Debatt

Vettløs målstyring
En kan ikke måle alt og tro at det fører til bedre læring.
Lytt til fagfolkene og la skolen få fred til å bli et godt sted å lære
Skal barn tidlig i barneskolen behøve å få vite og lærerne bruke tid på å vurdere elevene som «under forventet, tilfredsstillende eller over forventet måloppnåelse», når det for eksempel gjelder uttale på samiske stedsnavn eller folkedans?
Ja, mener Høyre, og de kjører på med dette i kommuner de styrer fordi de ikke får sette karakterer på de minste.
I Sandefjord, som Høyre styrer, er det omtrent 40 lærere som mener at avkrysningsmodellen inneholder karakterliknende begreper som ikke fungerer til elevenes beste og ikke fremmer læring. Derfor nekter de å krysse av på skjemaet. To lærere har fått trussel om oppsigelse, ifølge Utdanningsforbundet.
Høyre-ordføreren er rasende på lærerne, men hadde det ikke vært bedre å lytte til lærerne? De har noe viktig å si.
I Oslo-skolen meldes det om liknende tilstander. Kommunene blir hysteriske av Pisa-kjøret og durer på med vurderinger og målinger på alt mellom himmel og jord i alle fag, hele tida. Lærere sier de knapt har tid til annet, og det hjelper verken dem eller elevene.
Den vettløse målstyringa gjør at i noen kommuner skal lærerne vurdere elevene på alle temaer som er nevnt i læreplanen, en vanvittig mengde evalueringer som stjeler all tid og ikke har noe godt formål. En kan ikke måle alt og tro det fører til bedre læring. Det demotiverer både lærere og elever.
Høyre-politikerne blir sinte, mener lærerne bare må lystre det vettløse kravet, og mener tydeligvis at dette er god bruk av tid. Samtidig klager de over tidstyver og at det er altfor mye byråkrati i det offentlige.
Hvis Høyre mener noe med mindre byråkrati og bedre skole, må de stoppe at kommunene kan kjøre på med vettløs måling. Lytt til fagfolkene og la skolen få fred til å bli et godt sted å lære.