Debatt
Veolias engasjement i Midtøsten
Bystyremedlem i Oslo og stortingskandidat for Rødt, Erling Folkvord, gir i en artikkel i Kommunal Rapport nr. 3 en beskrivelse av Veolias engasjement i Midtøsten slik han opplever det.
Beskrivelsen blir brukt som argument i en kampanje med mål om å ekskludere Veolia Miljø og Veolia Transport Norge fra deltakelse i anbudsprosesser i norske kommuner og fylkeskommuner.
Selskapene Veolia Miljø og Veolia Transport i Norge er ikke engasjert i det omtalte Jerusalem Light Rail prosjektet (JLRT). Basert på blant annet Folkvords artikkel mener vi likevel at det er nødvendig å kommentere saken.
Veolia Miljø og Veolia Transport Norge er datterselskaper av henholdsvis Veolia Environmental Services og Veolia Transport, som igjen er eid av Veolia Environnement, et internasjonalt miljøkonsern med aktiviteter i mer enn 70 land. Veolia Environnement med datterselskaper er for øvrig medlem av Global Compact og forholder seg til de retningslinjer medlemskapet medfører.
Veolia Transport er involvert i Jerusalem Light Rail project (JLRT), prosjektet Folkvord benytter som argument for å ville utestenge Veolias selskaper i Norge fra kommunale og fylkeskommunale avfalls- og transportoppdrag.
JLRT-prosjektet ble besluttet igangsatt som følge av Osloavtalen i 1994. På den tiden var både israelerne og palestinerne enige om at banen ville forbedre mobiliteten og den økonomiske utviklingen i regionen. Basert på dette la City Pass Consortium, hvor Veolia Transport har en 5 prosents eierandel, inn et anbud for bygging av banen. Veolia Transport skal ifølge kontrakten drifte banen ved oppstart i 2010.
Et forsvarlig offentlig transportsystem mangler i Jerusalem, og intensjonen med kontrakten er å bidra til en enklere og tryggere hverdag for alle innbyggerne - det være seg arabere, jøder eller kristne. Banen vil gå fra den vestlige delen av Jerusalem, gjennom Jerusalem sentrum og gamlebyen og deretter nordover til de palestinske byene og israelske bosettingene.
Striden rundt bybaneprosjektet oppsto som følge av den juridiske situasjonen i de okkuperte områdene. Veolia Transport har gjennom kontrakten avtalt å drifte banen basert på ikke-diskriminerende retningslinjer. Selskapet foretar derfor spørreundersøkelser blant befolkningen for å vurdere situasjonen og har en åpen diskusjon med interessegrupper vedrørende saken, blant annet med Amnesty International og CARE. Så langt har spørreundersøkelser som har vært foretatt blant den palestinske befolkningen, vist at majoriteten støtter prosjektet og ønsker å bruke banen.
Veolia Transport er bundet av kontrakten som er inngått. Saken er imidlertid brakt inn for domstolene av en palestinsk gruppe i Frankrike og vil bli vurdert etter gjeldende rett. Dersom rettsapparatet treffer en endelig beslutning om at banen er i strid med gjeldende internasjonal eller nasjonal rett, vil Veolia Transport selvfølgelig forholde seg til dette. Basert på sin forpliktelse til å drifte banen basert på ikke-diskriminerende retningslinjer, vil selskapet også til enhver tid vurdere hvorvidt dette i praksis lar seg gjennomføre. Dersom det viser seg at dette blir umulig, vil selskapet overveie sitt engasjement i prosjektet.
Den nåværende situasjonen mellom palestinerne og israelerne i Midtøsten er urovekkende og svært beklagelig. Optimismen om en fredelig utvikling i regionen, slik man opplevde etter Osloavtalen, synes dessverre fjernere enn noen gang. Veolia Miljø og Veolia Transport Norge vil, som selskaper basert i Norge, ikke ta et politisk standpunkt i saken. Vi har imidlertid overbrakt de ulike synspunkter fra debatten om Jerusalem Light Rail prosjektet til våre eiere.
Veolia Miljø og Veolia Transport Norge er opptatt av å utføre tjenestene på en måte som tilfredsstiller strenge etiske og miljømessige krav. Vi ønsker derfor alltid å være i tett dialog med kommunesektoren, for om mulig å få til et enda bedre samarbeid og bedre tjenester for innbyggerne.