Debatt

Heller ikke i år er det nok søkere til yrkesfagene, skriver Stein Wikholm, som er bekymret for bestillerkompetansen i det offentlige. Illustrasjonsfoto: Magnus K. Bjørke
Heller ikke i år er det nok søkere til yrkesfagene, skriver Stein Wikholm, som er bekymret for bestillerkompetansen i det offentlige. Illustrasjonsfoto: Magnus K. Bjørke

Uklare bestillinger koster dyrt

De lave søkertallene til yrkesfag år har utarmet det offentlige, slik at kommunene mangler god nok bestillingskompetanse.

Publisert Sist oppdatert

Det offentlige er landets i særklasse største bestiller av bygge- og anleggstjenester, og også her behøves det fagkompetanse.

Etter flere år med nedgang i antall søkere til yrkesfag, har trenden endelig snudd. Av de 74.346 elevene som søkte Vg1 ved opptaket i vår, har et beskjedent flertall på 50,5 prosent søkt yrkesfag. Andelen i fjor var 50,3.

At nedgangen har stanset er gledelig. Det endrer likevel ikke det faktum at det heller ikke i år er nok søkere til yrkesfagene.

Dette er selvsagt et problem for næringene det angår, men så lenge de norske lønnsbetingelsene ligger så høyt over det som er virkeligheten i mange andre europeiske land, kan problemet løses midlertidig med arbeidsinnvandring.

Da er problemet større for det offentlige, for det er ikke bare bygg- og anleggsfagene som trenger at ungdommen søker seg til yrkesfag. Det offentlige er landets i særklasse største bestiller av bygge- og anleggstjenester, og også her behøves det fagkompetanse.

De lave søkertallene til yrkesfag gjennom flere år har utarmet det offentlige, på det viset at det i dag ikke er tilstrekkelig bestillingskompetanse i kommunene. Ennå er ikke situasjonen kritisk, men det kan den raskt bli, om ikke trenden snart snur ettertrykkelig.

Mer enn bransjene selv, er det kommunene som i dag har et skrikende behov for fagkompetansen yrkesfag og lærlingordningene leverer.

I min egen bransje er bestillingskompetansen helt avgjørende for et godt resultat, og dette gjelder også de andre bygg- og anleggsfagene. Er bestillingen uklar eller kompetansen hos bestilleren fraværende, er det vanskelig selv for seriøse aktører å yte sitt beste. Samtidig åpner det opp for useriøse aktører.

Den store taperen når dette skjer, er bestilleren – altså det offentlige, eller med andre ord: Du og jeg.

Hva kan så gjøres med dette?

Et viktig budskap å få fram til alle elever, foreldre og rådgivere er at en yrkesfaglig utdanning på ingen måte er en så smal og enveiskjørt gate som mange av elevene – men kanskje først og fremst foreldrene deres – later til å tro.

Yrkesutdanningen rekrutterer ikke bare til to, men faktisk til tre grupper. I tillegg til selve faget behøver både byggherrene og planleggerne kompetansen som kun den yrkesfaglige utdanningen kan gi. Dette betyr at valgmulighetene etter endt yrkesfaglig utdanning er mange, samtidig som arbeidsmarkedet er det aller beste.

Privat sektor eller offentlig sektor, fagarbeider eller kontorarbeider, eller for den saks skyld videreutdanning; alle dører står åpne for de elevene som er så smarte at de velger yrkesfag.

For vår alles del får vi håpe at dette neste år er langt flere enn de 37.545 som tok et riktig valg i år.

Powered by Labrador CMS