Debatt
Trenger lokal klimakur
Etatsgruppen Klimakur 2020 viser i sin nye rapport hvordan Norge kan nå målet i Stortingets klimaforlik om å kutte klimagassutslippene våre med 15–17 millioner tonn innen 2020.
Klimakuren blir kraftig, men det er fullt mulig å nå målet. Tiltak som koster opp til 1.100–1.500 kroner per tonn må gjennomføres. Det vil koste om lag 5 milliarder kroner i året.
Klimakur 2020 har gitt regjering og storting et solid grunnlag for å konkretisere en helhetlig norsk klimapolitikk. Det vil kreve vanskelige og upopulære politiske valg. Fordoblet pris på bensin og flyreiser er blant forslagene.
Det blir en viktig oppgave for politikerne å velge virkemidler som kan bidra til at tiltakene blir gjennomført så raskt og effektivt som mulig.
“De billigste tiltakene bør gjennomføres først”, sa miljøvernminister Erik Solheim (SV) da han mottok rapporten. Derfor bør han raskt ta tak i KS’ forslag om et klimafond på om lag 4 milliarder kroner. Det skal finansiere utslippskutt i kommunene, og er beskrevet i rapporten.
Modellen krever at utslippspotensialet tallfestes i tonn og kroner, men kan så utløse de mange tiltakene i kommunene som rapporten viser er de billigste – særlig innen energieffektivisering og transport.
Også andre virkemidler som omtales i rapporten, kan sette kommuner og fylkeskommuner i stand til å redusere utslippene betydelig. Ikke minst er tiden moden for å gi kommunene og fylkene, som nå har tatt over ansvaret for riksveiene, myndighet til å innføre veiprising.
En innvending er at lokalpolitikerne vil kvie seg for å innføre et slikt upopulært tiltak. Men veiprising er et klimatiltak som også vil redusere lokal luftforurensning kraftig. Det er nødvendig for å tilfredsstille strengere krav til lokal luftkvalitet, slik vi har sett Bergen og Oslo slite med i vinter.
Veiprising må også kunne brukes til å styrke kollektivtransporten, slik det er blitt gjort i Oslo og Akershus.