Debatt

Tidstyvene

Lærere i ungdomsskolen skulker i snitt seks timer i uken. Som vi skrev forrige uke, oppgir de å arbeide 37 timer, selv om de etter Skolenes arbeidstidsavtale har 43 timers arbeidsuke.

Bare en firedel av lærerne jobber de avtalte timene eller mer. Like mange jobber mindre enn 31 timer i uken, viser den norske delen av en internasjonal undersøkelse, Talis. Men alle «avspaserer» som kjent om sommeren.

Det lærerne forteller om tidsbruken sin, er oppsiktsvekkende, men ikke veldig overraskende. De fleste kjenner både samvittighetsfulle lærere som «aldri» har fri, og lærere som går tidlig hjem for å drive med alt annet enn skolearbeid.

At de store variasjonene nå dokumenteres, er selvsagt pinefullt for Utdanningsforbundet. Nå blir det enda vanskeligere å forsvare den lange sommerferien og vinne lønnskampen med for eksempel sykepleierne, som følger sine oppsatte vakter.

Nestleder Per Aahlin i Utdanningsforbundet avviser det hele som «useriøs» forskning. Men samtidig bruker forbundet selv andre funn fra samme undersøkelse, som at norske lærere får lite tilbakemeldinger fra rektor på jobben de gjør.

Vi tror det ene henger sammen med det andre. Svak ledelse og oppfølging er et gjennomgående problem i norsk skole, viser Talis-undersøkelsen. Det unnskylder ikke lærere som sluntrer unna. Men det er selvsagt arbeidsgivers plikt å se til at arbeidstakerne gjør jobben sin, at skolens ressurser blir utnyttet effektivt og byrdene fordelt så rettferdig som mulig. Slik sett er funnene like pinlige for skoleledere og skoleeiere som for lærerne selv.

Løsningen er trolig ikke så enkel som å lenke lærerne fast til skolen 43 timer i uka. Skolen trenger inspirerte og engasjerte lærere. Vi tror en viss grad av frihet og tettere oppfølging av lærernes arbeid og resultater er en bedre vei å gå. Hvor, når og hvordan godt arbeid skal gjøres, kan variere, samtidig som tidstyvene innhentes.

Verken KS eller Utdanningsforbundet kan leve med en arbeidstidsavtale som ikke blir fulgt. Det gir dem i det minste én felles interesse i de pågående forhandlingene om en ny avtale.

Skrevet av: Kommunal Rapport

Powered by Labrador CMS