Debatt

Avfallshåndtering er et område med fare for kryssubsidiering, skriver Knut E. Sunde og Dag Ekelberg. Illustrasjonsfoto: Jon-Are Berg-Jacobsen
Avfallshåndtering er et område med fare for kryssubsidiering, skriver Knut E. Sunde og Dag Ekelberg. Illustrasjonsfoto: Jon-Are Berg-Jacobsen

Tettere skott nødvendig

Utette skott mellom monopol og næringsvirksomhet gir risiko for kryssubsidiering og ulike konkurransevilkår mellom offentlige og private bedrifter innen samme marked.

Publisert Sist oppdatert

Våre forslag vil gi store gevinster for offentlig sektor.

Kommunale selskaper ble opprinnelig etablert for å løse oppgaver på vegne av kommunen innen ulike områder. I dag har flere av disse selskapene også fått betydelig kommersiell aktivitet. Dette skaper en direkte forretningsmessig konkurransesituasjon mellom private og offentlig eide virksomheter.

Hvis konkurransen mellom offentlige og private virksomheter ikke skjer på like vilkår, vil konkurransen i markedet bli svekket og offentlig eide selskap fortrenge et privat næringsliv. Dette medfører større risiko for at kundene betaler for mye for tjenestene og risiko for feilinvesteringer.

Offentlige virksomheter som driver både monopol og kommersiell virksomhet, kan bevisst eller ubevisst påvirke konkurransen negativt hvis den kommersielle virksomheten får fordeler av monopolvirksomheten. Dette kan skje på mange måter, for eksempel gjennom prissetting av tjenester, leie og tilgang på infrastruktur, fordeling av felleskostnader, tilgang og pris på kapital, tildeling av oppdrag og tildeling av eksklusive rettigheter.

Det er også eksempler på at offentlige selskaper får med seg verdier ved oppstart. Alt dette gir urettferdige konkurransefortrinn i forhold til private bedrifter.

Noen eksempler

På avfallsområdet har mange kommunale selskaper etablert konsernmodeller, med flere kommersielle datterselskap. Det er ikke uvanlig at daglig leder i selskap med monopolrettigheter samtidig er styreleder i datterselskapene. Slik konsernorganisering gir risiko for underprising og kryssubsidiering i konkurransemarkedet for håndtering av næringsavfall.

Ett eksempel er kommunale avfallsforbrenningsanlegg, der snittprisen innbyggerne betaler hos anlegg i egen kommune, ligger dobbelt så høyt som prisen næringslivet betaler ved levering til de samme anleggene.

Andre eksempler er kommunale foretak som utfører renholds- og servicetjenester i egenregi, samtidig som foretakene tilbyr konkurranseutsatte tjenester overfor private selskaper og boliger.

Innen vaskeri- og tekstilservice utfører kommunale foretak oppgaver i egenregi for kommunale sykehjem og hjemmetjenesten, samtidig som de selger konkurranseutsatte tjenester til næringsliv og husholdninger.

På brann- og sikkerhetsområdet er det problematisk at brannvesen opptrer både som fagmyndighet, med eksklusiv og nøytral fagmyndighet, samtidig som de er en offensiv konkurrent til private bedrifter på områder som innbruddsalarm, trygghetsalarm og brannalarm i bolig.

Nødvendige endringer

Norsk Industri og NHO Service er opptatt av at vi får regler som fører til et vanntett skille mellom skjermet monopolvirksomhet og konkurranseutsatt næringsvirksomhet.

Vi mener følgende tiltak er nødvendig for å få til konkurranse på like vilkår og sikre at konkurranse blir et gjennomgående element i offentlig virksomhet:

• Gi Konkurransetilsynet mulighet til å forby stat, fylkeskommune og kommune å selge varer eller tjenester på en måte som begrenser eller fører til mindre effektiv konkurranse i et marked.

• Innfør regler om nasjonal statsstøtte i konkurranseloven og gi Konkurransetilsynet kompetanse til å håndheve regelverket og tilsynsansvar for konkurranse mellom offentlige og private aktører.

• Endre kommuneloven slik at kommunale monopolselskaper og konkurranseutsatt virksomhet ikke kan være organisert innen samme konsern eller foretak og heller ikke ha eiendeler i hverandre.

Våre forslag vil gi store gevinster for offentlig sektor i form av bedre kvalitet, lavere kostnader og større mulighet for å prioritere offentlige kjerneoppgaver, framfor å drive næringsvirksomhet.

Powered by Labrador CMS