Debatt

Slett service

Forbrukerrådet har gjennomført en grundig test av servicenivået på de tekniske tjenestene i kommunene. Resultatet er nedslående.

Det hjelper lite at servicen er blitt bedre i løpet av de seks årene Forbrukerrådet har undersøkt servicenivået i Kommune-Norge, så lenge hver tredje henvendelse til kommunene ikke blir besvart. Innbyggerne må selvfølgelig få svar på sine henvendelser til kommunen.

Informasjon om for eksempel vann- og kloakkavgift, byggegebyr og feiing burde være grei å gi raskt. I enkelte tilfeller vil vi først være fornøyd med å få vite hvor lang tid det vil ta før svaret kommer. I mer kompliserte saker vil vi sågar ha tålmodighet til å vente litt på endelig svar. Men svarene må altså komme.

Like selvfølgelig er det at svarene må ha en viss kvalitet. De må være basert på kunnskap. Forbrukerrådet kan dessverre rapportere om gode eksempler på det motsatte.

Når man i en e-post spør om prisen for en byggesøknad på en enebolig, er ikke svaret fra Grimstad kommune til å tro: ”Vedlagt sender vi gebyrregulativet – så må du bare prøve å finne ut av dette selv”. Dette holder ikke.

Flere kommuner har mye å gå på før innbyggerne bør være fornøyde. Også kommuner med brukbar økonomi, en viss størrelse og kompetanse, kommer dårlig ut. Gebyrene varierer med flere hundre prosent mellom nabokommuner. Forbrukerrådet påviser også ulovlige gebyrer, som gebyr for å klage og gebyrer som er langt over selvkost, som tekniske tjenester skal drives etter.

Vinje kommune i Telemark er samlet sett Norges beste servicekommune, ifølge Forbrukerrådet. Vi gratulerer!

Spesielt er det verdt å trekke fram holdningen Vinje viser når de får påvist egne svakheter, som at kommunens nettsider mangler informasjon. Da tar de tak i problemet.

Dette vitner om respekt for innbyggerne. Alle kommuner bør pleie sine innbyggere som gode kunder. Konsekvensene er alvorlige når mange kommuner verken kan eller vil gi energiråd, som vi skriver mer om i denne utgaven av Kommunal Rapport.

Tida er overmoden for skjerpet service.

Skrevet av: Kommunal Rapport

Powered by Labrador CMS