Debatt
Skulder ved skulder
Inne i stortingssal, -korridorer og -tunneler er det lett å bli selvopptatt og selvfascinert. Mange av dem som kommer til oss stortingsrepresentanter i budsjetthøringene, ber ofte om mer stat og en mer detaljstyrende stat.
Slik var det i alle fall i kirke-, utdannings og forskningskomiteen. Dermed glemmer vi fort at kommuner og fylkeskommuner er hovedelementene både i velferdssamfunnet vårt og ikke minst i folkestyret vårt.
På alle politikkområder er det imidlertid avgjørende nødvendig med engasjement ute og nede på lokalnivået, om det skal utvikles god politikk. Unnskyld, ikke «nede»: La oss kvitte oss med pyramidefiguren eller den vertikale linja det staten troner øverst, og heller plassere kommuner og fylkeskommuner og stat ved siden av hverandre på ei vannrett linje. Skulder ved skulder, sammen for å utvikle og gjennomføre/drifte god politikk.
Vi nasjonalt kan og skal gjøre våre beslutninger, men det er først og fremst kommuner og fylkeskommuner som skal sette dem ut i livet. Vi nasjonalt skal gjøre vår del av arbeidet – ikke minst økonomisk og juridisk. Så skal kommuner og fylkeskommuner legge til sitt lokale og regionale skjønn og klokskap.
Regjeringas gode og offensive barnehage-, skole- og opplæringssatsing er et talende eksempel på hvor viktig og riktig det er at det kommunale og fylkeskommunale Norge trår til.
Barnehage, grunnskole, SFO, videregående opplæring, også høyere utdanning – alt dette blir bedre hvis lokalsamfunnet får komme inn i klasserommene, og motsatt, at barnehage og skole får komme ut i samfunnet. Særlig hvis vi vil lykkes bedre mht. sosial utjevning, redusert frakopling/frafall og en mer praksisnær utdanning må samfunnet/felleskapet bry seg/trå til. Alle tjener på dette, ikke minst lokalt og regionalt nærings- og samfunnsliv.
Dette er et viktig element i SVs ambisjoner på barnehage- og opplæringsområde. Der Frp vil «penger følger eleven», der høyrepartiene vil ha «fritt skolevalg», vil SV dyrke fram barnehagen og skolen som samfunnsinstitusjoner, som de som bor i lokalsamfunnet bruker og bryr seg om.
Det skal et helt lokalsamfunn til for å utdanne og danne et menneske. Mange barnehager og skoler og SFO fungerer i tråd med dette prinsippet i dag. Noe som ikke lokalt nærings- og samfunnsliv selv setter pris på. God skoleutvikling henger nøye sammen med god samfunnsutvikling.