Debatt

For å få til like vilkår mellom offentlige og private gjenvinningsbedrifter, må det også gjøres noe med det grunnleggende problemet: Vi trenger et vanntett skille mellom monopol og forretningsdrift, skriver Stein Lier-Hansen. Illustrasjonsfoto: Jon-Are Berg-Jacobsen
For å få til like vilkår mellom offentlige og private gjenvinningsbedrifter, må det også gjøres noe med det grunnleggende problemet: Vi trenger et vanntett skille mellom monopol og forretningsdrift, skriver Stein Lier-Hansen. Illustrasjonsfoto: Jon-Are Berg-Jacobsen

Samrøre må ta slutt

Samrøret mellom monopol og forretningsdrift i kommunale avfallsselskaper er ikke akseptabelt og må opphøre.

Publisert Sist oppdatert

Offentlige eierinteresser bør forvaltes direkte av kommunen.

Den kommunale delen av gjenvinningsbransjen har et betydelig innslag av rolleblanding og samrøre mellom monopoloppgaver og kommersiell forretningsdrift.

En vanlig modell er at kommunene oppretter konsernmodeller, der morselskapene eier både monopolselskap og kommersielle selskap. Slik konsernorganisering i kommunene reiser flere konkurransemessige problemstillinger.

Før det første gir konsernmodellen risiko for kryssubsidiering. Det er eksempler på at innbyggerne betaler for høye avfallsgebyrer og subsidierer kommunenes kommersielle virksomhet. Risikoen for kryssubsidiering er ille nok for private konkurrenter. Men, utfordringene ved konsernorganisering stopper ikke der.

En annen konkurransemessig utfordring er at kommersielle selskaper, som eies av kommunale avfallskonserner, kan ha tilgang på ressurser eller infrastruktur på bedre vilkår enn sine konkurrenter. Et eksempel er at monopoldelen i et kommunalt avfallskonsern etablerer et system for innsamling av husholdningsavfall og tilbyr innsamling av konkurranseutsatt næringsavfall langs den samme ruten.

Utfordringen oppstår når monopolselskapene kun selger disse tjenestene til kommersielle selskaper i samme konsern, mens private konkurrenter ikke får kjøpe denne tjenesten, eller må kjøpe den til en høyere kostnad. I områder der det er lange transportavstander og kostnadskrevende å etablere innsamlingsruter for næringsavfall, vil dette utgjøre en konkurransefordel for kommunale selskaper.

En tredje effekt av å blande monopoler og forretningsdrift er at kommunen kan få problemer med å skille eierrollen fra myndighetsrollen. Vår erfaring er at kommunene ser på konsernets kommersielle avfallsselskap som finansielle instrumenter, som eierne forventer at skal tjene penger og gi kommunen utbytte.

Dersom kommunen som lokal myndighet bidrar til å legge til rette for private konkurrenter, vil dette samtidig kunne ramme interessene til det kommunale selskapet, påvirke konsernets økonomiske resultat og evne til framtidig utbytte for kommunen, samt øke konsernets samlete risiko.

Det hører med til historien at det ikke er uvanlig at daglig leder i kommunale avfallskonserner, eller selskaper med monopolrettigheter, også er styreleder eller styremedlem i kommersielle datterselskaper.

Med andre ord: Det må ryddes i de kommunale avfallskonsernene. At det skal være en kommunal oppgave å ta opp lån og investere risikokapital for gå i konkurranse med privat næringsliv om avfall fra varehandelen, bygg og anlegg, bergindustrien og – til og med – offshoresektoren, grenser til det absurde.

Vi opplever at regjeringen tar grep som vil gi et sunnere avfallsmarked. Klima- og miljødepartement har vedtatt en forskrift som hindrer risiko for at innbyggernes avfallsgebyr brukes til å subsidiere konkurranseutsatte avfallstjenester. Dette er en viktig forskrift og et skritt i riktig retning.

I tillegg utreder Miljødirektoratet om kommunene i framtiden skal kunne tildele monopol på behandling av eget husholdningsavfall til datterselskap med betydelig innslag av kommersiell drift. Avvikling av denne praksisen vil bidra til at det er de samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene som realiseres innen gjenvinningsbransjen.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har også foreslått å endre loven om interkommunale selskaper, slik at den bringes i tråd med EUs statsstøtteregler. Vi støtter forslaget.

Men, for å få til like vilkår mellom offentlige og private gjenvinningsbedrifter må det også gjøres noe med det grunnleggende problemet: Vi trenger et vanntett skille mellom monopol og forretningsdrift.

En god løsning, som vil gi like konkurransevilkår mellom offentlige og private bedrifter, er å forby organisering av monopoloppgaver og forretningsdrift i samme konsern. Kommunenes kommersielle bedrifter og monopolselskap må heller ikke kunne ha eiendeler i hverandre.

Offentlige eierinteresser bør forvaltes direkte av kommunen. Dette vil hindre rolleblanding i kommunene, gjøre konkurranse til et gjennomgående element i offentlig virksomhet og gi gode effektiviseringsgevinster for samfunnet.

Powered by Labrador CMS