Debatt

Prøvene viser vei

Kommunal Rapport har innhentet resultatene og fått beregnet gjennomsnittet fra de tre siste årene med nasjonale prøver. I denne avisa og på kommunal-rapport.no offentliggjør vi nå kommunene og skolenes gjennomsnittsresultater basert på prøvene i lesing, regning og engelsk. Det gir et grunnlag for å sammenligne og vurdere prestasjonene. Vi mener dette har en verdi.

Målet med de nasjonale prøvene er å vurdere om skolen lykkes med å utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter. Det er klart dette har offentlig interesse, selv om Kunnskapsdepartementet i utgangspunktet ikke ønsker rangering i avisene.

Vår sak viser ikke minst hvor i landet det er mest å lære for dem som vil forbedre seg. Om sosial bakgrunn viser seg å være mye av forklaringen på skolebarnas resultater, så er det like fullt et potensial for kommuner og skoler som vil jobbe systematisk og målrettet for god drift og gode resultater.

For det holder ikke å bruke foreldrenes utdanningsnivå som en unnskyldning for dårlige resultater. Hver lærer, hver skole og hver kommune må bruke den kunnskapen som foreligger og ta ansvar for å gi barna de beste forutsetningene for videre utdanning og et godt arbeidsliv.

Det er klart at de nasjonale prøvene kan være nyttige for å utvikle skolen. Så må det være opp til den interesserte skoleeier og skoleledelse å gå videre slik de mener at de best kan ruste sine elever for framtida.

Motstanden mot prøvene har da også stilnet. Nå blir det viktig å utvikle dem til et enda bedre redskap for kommunene og skolene. Da hører sammenligning av hvordan elevene utvikler seg over tid med. En konkurranse om resultatframgang kan virke stimulerende. Vel å merke hvis kommunene får på plass en ens og god praksis for fritak, som det berettiget har vært noe støy rundt.

Men først og fremst gjelder det å sikre kompetanse til å bruke resultatene konstruktivt i alle kommuner. Ellers er målingene lite verdt.

Skrevet av: Kommunal Rapport

Powered by Labrador CMS