Debatt

Og vinneren er

For femte år på rad er Norges beste, offentlige nettsider kåret. Mange kommuner blir lett match for de flinkeste i nettklassen, skriver journalist Randi Kvåle Iversen.

Fredag ble Rogaland fylkeskommune kåret til Årets kommunale nettsted.

Norge.no og Kommunal Rapport, som står bak kåringen, vurderer de nominerte ut ifra kriteriene tilgjengelighet for alle, brukertilpasning og nyttig innhold av informasjon og tjenester.

Ifølge juryen oppfyller Rogaland fylkeskommune alle kravene som Norge.no har til tilgjengelighet, i tillegg kan svaksynte få lest opp teksten og nettsidene er godt tilrettelagt for utskrift.

Hvordan står det så til med de andre fylkeskommunale og kommunale nettsider. Holder de samme standard?

Nei, svarer IT-forsker Svein Ølnes. Han mener nettsidene til kommunene er så dårlige at de ikke oppfyller kravet til offentlighet i kommuneloven. Ølnes vil at staten skal stille strengere krav til offentlige nettsider, og ba i Nationen 10. november fornyingsminister Heidi Grande Røys om å opprette et eget IT-direktorat.

IT-forskeren har et poeng. Det er enkelte kommunale nettsider som ikke oppfyller kravene til åpenhet og synlighet. På Norge.no finner man nettverstingene fra fjorårets kåring. Vi kommer ikke utenom Hurdal. Kommunen fikk, i likhet med Gjøvik, Stordal og Lesja, én av seks stjerner på kvalitetsbarometeret. Der Gjøvik har fornyet sitt nettsted i løpet av 2006, har ikke Hurdal gjort noe som helst.

Det burde de ha gjort. For her skjærer det meste seg: Layout og presentasjon virker hjemmesnekret, og det finnes lite informasjon om kommunens tjenester. Den som finnes, er plassert hulter til bulter og uten sammenheng på forsiden.

Ifølge Aud Marie Hauge, interaksjonsdesigner i Gazette og medlem av juryen som vurderer årets kommunale nettsted, er det et problem at kommuner ikke følger Norge.no og internasjonale retningslinjer for nettoppsett.

- Når man ikke følger standardene, ekskluderer man enkelte grupper fra nettsiden, mener hun.

Kommunal Rapport har siden tidlig i høst testet nettsidene til tilfeldig utvalgte kommuner. Resultatene viser at det er store forskjeller ute og går. Noen kommuner har knapt nok telefonnummeret til rådhuset på nettsiden, mens andre har lagt ut både politiske dokumenter, opplysninger om tjenestetilbudet og skjemaer.

Hole kommune, som fikk prisen for Årets kommunale nettsted i fjor, er et eksempel på at det finnes gode nettsider. Det samme er alle de 100 av 431 kommuner som oppfyller 80 prosent av kravene Norge.no har til tilgjengelighet.

De fleste kommuner og fylkeskommuner er nemlig klar over at innbyggernes første møte med dem, går via nettet. De unge søker informasjon om videregående skole, småbarnsfamiliene er interessert i søknadsskjema til barnehagene, journalistene søker etter politiske dokumenter eller dokumenter i postlistene.

Årets nettkåring er snart historie. Norge.no er optimister for neste år. De mener kommunene er blitt mer opptatt av kvalitet på hjemmesidene. Tilgjengeligheten har økt for folk flest.

Hvem tar utfordringen neste år og satser i sjiktet til Rogaland fylkeskommune neste år?

P.S. Her er noen gratis råd til deg som ønsker en førsteklasses kommunal nettside:

  • Sats på en god struktur og navigasjon.
  • Tjenestetilbudet må være godt synlig, slik at brukerne finner informasjonen de trenger.
  • Språket må være forståelig og ikke byråkratisk.
  • Legg ut elektroniske skjemaer der det er mulig, og legg til rette slik at brukerne kan lytte til tekstene på nettsiden.
Powered by Labrador CMS