Debatt
Nav kan drive eldreomsorgen like godt som kommunene
Fremskrittspartiet har kommet med forslag om at eldreomsorgen burde drives av staten ved Nav. Dette forslaget er blitt raljert med av alle kommentatorer jeg har oppdaget, sist av samferdselsminister Navarsete i Aftenposten 11.9. Etter min mening må forslaget tas på alvor.
Det er fullt gjennomførbart og i samsvar med de mest avanserte prinsipper man i dag forsøker å følge innenfor den kommunale eldreomsorgen.
Forslaget fra Fremskrittspartiet er at Nav skal fatte vedtak om tjenester for den enkelte. Nav skal ikke selv ha pleiepersonell, men la pasienten selv finne den beste leverandør, antakelig fra en liste over sertifiserte tilbydere. Kommunen kan være en av tilbyderne. Dette er ikke særlig merkelig. Det er heller ikke noe nytt. Det er en statlig variant av den bestiller-utførermodellen som mange kommuner allerede har innført i pleietjenesten. Både i Bærum, Oslo, Bergen, Ringerike og Røyken er det innført et skille mellom vedtaksmyndigheten og utførerne av tjenestene. Brukeren får et vedtak på bestillerkontoret og kan deretter kreve tjenester. Om vedtaksmyndigheten ligger i kommunen eller i Nav kan umulig ha stor betydning. Nav har kontor i hver kommune. Det kan være en fordel for brukeren om utfører og bestiller får større avstand enn de har i den kommunale pleietjenesten i dag. Det viktigste med bestiller-utførermodellen er å spre makten i tjenesten for å styrke brukerens rettssikkerhet. Dernest skal den politiske styringen av standard bli bedre.
Det blir påstått at en Nav-løsning vil koste mer enn dagens kommunale løsning. Det er ikke sikkert. Det er ingen holdepunkter for å si at en bestiller-utførermodell gir større utgifter enn en tradisjonell løsning med rammestyring. De fleste kommuner strever med å styre pleiekostnadene. Det er et problem at de kommunale bestillerkontorene er underbemannet, slik at de ikke kan følge opp pasientene selv. De må i stor grad basere vedtakene på utførernes vurderinger. Det må antas at dette drar opp kostnadene. Bedre bemanning i bestillerfunksjonen vil koste penger, men kan gi bedre styring med standard og volum.
Et helt annet spørsmål er om Nav-løsningen faktisk vil gi et likt pleietilbud i hele landet. Erfaringene med bestiller-utførermodellen er at det er vanskelig å standardisere saksbehandlingen, selv i en enkelt kommune. Nav-kontorene klarer heller ikke å følge samme praksis innenfor trygdeytelsene, så vidt jeg forstår. Det kan tenkes at en kommunal løsning med fritt brukervalg vil gi tilnærmet samme effekt.
Etter min mening er Frps utspill nok en påminnelse om at kommunene må utvikle tjenestene sine hele tiden for å beholde oppgavene. Både bestillersiden og utførersiden kan overtas av andre.