Debatt
Misvisende om brukererfaringer
Kommunal Rapport omtaler i en større artikkel i nr. 9 rapporten «Ung og ufør» fra konsulentfirmaet De Facto, en rapport som tilsynelatende bygger på brukererfaringer med NAV-forvaltningen. Grunnlaget er intervjuer med 24 unge uføre, som forteller om ulike negative erfaringer.
Alle lesere som ønsker faktabasert og redelig informasjon om NAV-forvaltningen, bør imidlertid se til side 9 i De Facto-rapporten - hvor det i en fotnote og med små skrifttyper framgår at 22 av de 24 har berettet om erfaringer som stammer fra tiden før NAV-reformen.
Dersom 95 prosent av informantene forteller om erfaringer fra tiden før NAV-reformen, hvilken utsagnskraft har da en slik rapport om NAV-forvaltningen? Jeg er trygg på at Kommunal Rapports lesere på egen hånd vil kunne vurdere svaret på det.
Norges forskningsråd gjennomfører nå et stort evalueringsprogram av NAV-reformen. Dette vil sikkert kunne gi oss en mer uhildet og redelig informasjon om hvordan NAV-forvaltningen fungerer. Behovet for slik informasjon synes å være økende.