Debatt

Ledelse lønner seg!

God skoleledelse er avgjørende for læreren, eleven og den framgangsrike skolen. Betydningen av skoleledelse er blant annet presisert i Soria Moria-erklæringen: skolelederne er garantistene for de gode lærestedene.

Vi er på vei mot en bedre kultur for ledelse. Det gjelder ledelse på alle nivå: skoleeier, skoleledelse og klasseledelse. Ledelse for læring må gjennomsyre skolen som organisasjon.

Skolelederrollen er i sterk endring. Den profesjonelle skolelederen avløser lederen som «den fremste blant likemenn». Økte krav til dokumentasjon og økt ansvarliggjøring for langt større og videre områder stiller krav om en endret lederrolle. Skolelederen er ansvarlig for elevenes læringsresultat. Det stilles krav til bedre pedagogisk ledelse og skolens administrative støttefunksjoner må styrkes for å sikre at skoleledelsen kan prioritere tid til dette.

Dårlig rekruttering til skolelederstillinger gir grunn til bekymring og systematiske rekrutteringstiltak må etableres for å sikre gode søkere. På noen skoler tjener lærere mer enn rektor/inspektør. Ledere bør selvfølgelig ha vesentlig høyere årsinntekt enn personalet de er satt til å lede. Ledelse må lønne seg!

Utvikling av skolen som lærende organisasjon stiller større krav enn tidligere til samarbeid på alle nivå. Det stiller også krav til læreres og lederes kompetanse, og gode vilkår for kompetanseutvikling er helt avgjørende. Kompetanseutvikling for lærere bør i størst mulig grad foregå i elevfrie perioder slik at det ikke går ut over elevenes læringstilbud.

Skolens ledelse må sikres rammevilkår som gir mulighet for å innfri krav og forventninger fra elever, foreldre, arbeidsgivere og fra samfunnet for øvrig. Det innebærer myndighet til å disponere menneskelige og materielle ressurser til det beste for elevene. For å sikre at læreren i større grad kan prioritere selve læringsarbeidet, må flere yrkesgrupper, som for eksempel miljøarbeidere, helse-, barne- og ungdomsarbeidere, sosionomer og skolebibliotekarer, inn i skolen. SFO-tilbudet må videreutvikles; skole og SFO må utgjøre et helhetlig tilbud av høy kvalitet.

Den gode leder skal i samspill med ansatte, foreldre, elever og skolemyndigheter motivere og legge forholdene til rette for stadig bedre resultater. Skolelederen skal balansere mange hensyn, og kvaliteten på ledelsen har betydning for skolens kvalitet som lærested og arbeidsplass. Skolelederen skal lede en lærende organisasjon i stadig kvalitetsmessig forbedring. Det vil være en god investering å gi ledere faglig påfyll og inspirasjon gjennom mulighet til studiepermisjoner med lønn.

Skolelederen forvalter det viktigste vi har: fremtidens kompetansebase. Å satse på skoleledelse vil lønne seg - på kort og lang sikt!

Skrevet av: Solveig Hvidsten Dahl

Powered by Labrador CMS