Debatt

Kommunen er en IT-leverandør
På samme måte som teknisk drift og IT skal dele kontor, så bør IT-sjefen sette seg på rådmannskontoret.
En visjonær IT-sjef kan løfte kommunen tjenestemessig.
En moderne kommune er i dag en IT-leverandør til sine innbyggere. Det stilles stadig høyere krav til innsyn i offentlige så vel som egne saker relatert til kommunale tjenester, og innbyggerne skal kunne gjøre alt via internett – aller helst på telefonen.
Det stopper ikke med digital samhandling med egne innbyggere: Det snakkes om smarte byer og smarte bygder, smarte skoler og smarte bygg. Det stilles høyere krav til effektivitet, mer effektiv forvaltning og en stadig høyere omstillingsevne i kommunene.
Kommuner som ikke anser seg som IT-drevne organisasjoner, vil få store utfordringer i denne omstillingen. Og den omstillingen skjer nå. Stadig flere systemer skal samhandle, ikke bare internt i kommunen – det er krav til informasjonsutveksling med andre offentlige instanser, helsevesen, interkommunale foretak, universiteter og høyskoler, forskingsmiljøer og kanskje også utenlandske tvillingbyer. Og alt innenfor datatilsynets regelverk, selvfølgelig.
Som leder for et IT-selskap, har jeg de siste årene hatt gleden av å dykke ned i byggsystemer og tekniske nett for slike systemer. Åh – dette er elektro og automasjon, og ikke IT? Det var før.
Teknisk drift og IT-avdelingen kan like godt dele kontor framover: Om det er BACnett eller IP-baserte nett, om det er SD-anlegg eller brannmurer, dette smelter sammen. Vi har jobbet med opp mot 100 ulike byggsystemer. De kommuniserer på nesten like mange protokoller, har nesten like mange grensesnitt for å snakke med hverandre og nesten like mange eksperter å forholde seg til.
Så utenfra er det enkelt å be kommunene om å redusere energiforbruket i byggene sine, og sørge for at IT-løsningene driftes effektivt – og selvfølgelig at teknisk nett bygges forsvarlig og uavhengig av administrativt nett. I praksis er dette vanskelig, og enda vanskeligere dersom kommunen ikke har en definert strategi for hvordan man skal forholde seg til IT i framtiden. Og da tenker jeg ikke på drift av pc-er og telefoner, men hvordan man skal forholde seg til den smarte kommunen.
Så på samme måte som teknisk drift og IT skal dele kontor, så bør IT-sjefen sette seg på rådmannskontoret. En visjonær IT-sjef kan løfte kommunen tjenestemessig, og samtidig bruke IT som verktøy for å jobbe mer effektivt eller redusere energiforbruket. En tradisjonell IT-sjef som kjøper gårsdagens løsninger av gammel vane, vil påføre innbyggerne dårligere tilbud og høyere kostnadsnivå.
Så kjære rådmann: Ta en prat med IT-sjefen, og vurder deltakelse på Smartby-messen i Stavanger i september.