Debatt
Kildejakt med Stortingets støtte
Samtidig med at Stortinget vedtar ny varslerlov, startes en kildejakt på nordvestlandet. Denne kildejakten viser hvorfor Stortinget bør ta en ny runde på den nye loven, skriver redaktør Olav Njaastad.
Der lett å bruke fargerike ord om kildejakten i Nesset; jakten på personen som skal ha fortalt Romsdals Budstikke at varaordføreren krevde penger fra kommunen som han ikke hadde rett til. Saken er prinsipiell og tydelig; dette dreier seg om kildebeskyttelse i en sak av høy offentlig interesse.
Etter at Budstikka hadde skrevet om saken, ble den gjenstand både for en juridisk og en politisk prosess. I den juridiske står vurderingene fra kommunerevisjonen og kommunens advokater skarpt opp mot varaordførerens. Kommunens juridiske rådgivere mener møterefusjonen var utilbørlig, mens varaordførerens advokat er sterkt uenig i dette. Beløpet striden dreier seg om er på rundt 30.000 kroner og varaordførerens advokatregning er oppe i 500.000. Dette dreier seg om ære eller vanære. I den politiske prosessen har varaordføreren «vunnet». Med knappest mulig flertall har kommunestyret vedtatt at han har oppført seg ordentlig.
Nå tar saken en ny dreining i juridisk retning; flertallet i kommunestyret vil at politiet skal lete fram kilden til Romsdals Budstikke, altså innlede etterforskning og straffeprosess mot kilden. De kan påberope seg ryggdekning fra Stortinget i søken etter svaret på om det var forsvarlig å gå til avisen med saken.
Kildejakten i Nesset viser hvordan Stortingets nye varslerlovgivning kan arte seg i praksis. Dersom politiet innleder etterforskning, slik politikere i Nesset ønsker, kan de finne de støtte for etterforskningsskritt i den nye paragrafen i arbeidsmiljøloven, den såkalte varslerparagrafen. Den nye loven krever at «framgangsmåten ved varsling skal være forsvarlig». Varsleren i Nesset kan ikke dømmes etter den nye loven fordi varslingen skjedde i november i fjor, men i en framtidig parallell sak vil varslerens framgangsmåte bli vurdert. Dersom påtalemyndigheten mener framgangsmåten er uforsvarlig, har vi altså med en lovbryter å gjøre, en kriminell.
I Nesset kommer kravet om kildejakt opp fordi flertallet i kommunestyret mener varslingen til Budstikka om pengeuttaket ikke var forsvarlig.
Det må de gjerne mene, men ugjerne med ryggdekning i en uklar paragraf fra arbeidsmiljøloven. Hver gang noen går til offentligheten med en sak, må de regne med at noen vil kreve dem dømt for ikke å ha fulgt pålegget om forsvarlig framgangsmåte.
Loven bør, hvor blodfersk den enn er, gjennomgås på nytt og endres. Kravet til forsvarlighet i varslingen bør fjernes. Det er ingen grunn til å «jussifisere» dette feltet. Vi trenger definitivt ikke lovgivning på et felt som allerede er regulert i medienes etiske rammeverk om kildekritikk.
Stortinget har vedtatt en uhensiktsmessig ordlyd i en lov som ifølge lovgiverne har hatt motsatt hensikt, å gi varsleren et rettslig vern. Stortinget har også tidligere blamert seg i det presseetiske feltet. Det skjedde 2. februar 1999, da det såkalte fotoforbudet i straffelovens paragraf 390c ble vedtatt. Det ville gjort det straffbart å fotografere arrestasjoner i det offentlige rom.
Riksadvokaten anmodet den gang regjeringen om å la være å gjøre loven til gjeldende rett. Resultat: Loven ble aldri satt i kraft. Riksadvokaten bør nok en gang markere grensen mellom jus og presseetikk, og anmode regjeringen om at «forsvarlighetskravet» i varslerloven ikke blir satt i kraft.