Debatt

Husk brukerne!

800 deltakere diskuterte i forrige uke hvordan de kan få bedre sving på kommunene via Kvalitetskommuneprogrammet.

Programmet er Sps prestisjeprosjekt og skal vise at det er mulig å bedre tjenestene uten konkurranseutsetting. Målsettingen er omfattende: «Å øke kvaliteten og effektiviteten på tjenestetilbudet gjennom samhandling mellom de folkevalgte, lederne og de ansatte, slik at innbyggerne merker en forbedring. Det er et særskilt mål å redusere sykefraværet.»

Mantraet på konferansen var «fornøyde ansatte gir fornøyde brukere». Fokuset er på de ansatte. Det slår Norsk institutt for by- og regionforskning også fast i sin halvårsevalueringen av programmet. Samtidig råder NIBR kommunene til å involvere brukere i sterkere grad og informere innbyggerne bedre om hva de gjør for å bedre kvaliteten.

Vi er enige i oppfordringen fra NIBR. Kommunene kan komme til å undergrave sin stilling hvis innbyggerne tenker at de ansatte mener at kommunen er til for dem, og ikke for innbyggerne. Det er urovekkende når pårørende forteller at deres familiemedlem blir behandlet av opp til 40 pleiere i måneden. Enten årsaken er rigid turnus, deltid, rekruttering eller at ansatte ikke vil jobbe oftere enn hver tredje helg, så bør ledere og ansatte tenke i nye baner.

Noen får det til. Nordre Aker i Oslo fikk pris fordi bydelen har konsentrert seg om den brukeropplevde kvaliteten i møtet mellom bruker og tjenesteyter. Og ikke et eneste øye var tørt da filmen «Ved livets slutt» fra Austrheim kommune ble vist. Noe som rørte salen, var pleierne ved et sykehjem som danser med beboerne og enken som får kommunebesøk etter at ektefellen er død.

All ære til de ansatte i Austrheim, men det er trist at dansende eldre og besøk til pårørende skal være en så uvanlig tanke at det får fram tårer. Bent Høie (H) vil avslutte kvalitetsprogrammet. Uansett utfall, mener vi at Kommune-Norge må følge opp kvalitet og effektivitet videre - av hensyn til brukerne.

Skrevet av: Kommunal Rapport

Powered by Labrador CMS