Debatt
Gode innkjøp er mye mer enn regelverk
Vi har de siste årene sett en rekke nyhetsoppslag knyttet til det offentliges anskaffelser. Felles for svært mange av disse, er at de ensidig tar opp brudd på reglene for offentlige anskaffelser. Det er en altfor enkel tilnærming av feltet offentlige anskaffelser.
En vellykket anskaffelse forutsetter at innkjøper opptrer profesjonelt i hele anskaffelsesprosessen – ved planleggingen, under gjennomføringen av selve konkurransen og ved oppfølging av kontrakten. De siste års fokus på regelverket for offentlige anskaffelser har ført til profesjonalisering av en del av prosessen, nemlig selve gjennomføringen av konkurransen. Det er positivt. Det er derimot ikke positivt at en slik ensidig fokus på formaliteter har ført til at det offentlige nå bruker det vesentlige av sine ressurser i denne fasen.
Sagt på en annen måte: Regelverkets detaljerte krav, kombinert med et stort antall både begrunnede og ubegrunnede klager, har ført til at mange offentlige etater har få eller ingen ressurser til kontraktsoppfølging og forberedelse av nye konkurranser. Manglende kontraktsoppfølging åpner blant annet for skatte- og avgiftsunndragelser, korrupsjon og sosial dumping.
I tillegg til det åpenbare: Hvordan vet det offentlige at de får de varer og tjenester de har inngått kontrakt om, hvis de ikke følger opp kontrakten? Hvordan vet man at fakturaene er korrekte uten at disse sjekkes mot kontraktens bestemmelser? Hvordan vet man at de etiske, miljømessige og sosiale klausulene som er inntatt i kontrakten overholdes? Både samfunnsmessige og økonomiske besparelser på området for offentlige anskaffelser, ligger dermed i oppfølgingsfasen. Denne fasen reguleres ikke av anskaffelsesregelverket.
For at det offentlige skal bli i stand til å få den fulle effekten av gode innkjøp, kreves det at alle parter, inklusive tilsynsorganer og lovgiver, anerkjenner at overholdelse av regelverket bare delvis vil oppnå målet om gode, samfunnstjenlige anskaffelser.
KS jobber med dette perspektivet som utgangspunkt når vi har satt sammen medlemstilbudene på anskaffelsesområdet. KS Innkjøpsforum og KS Advokatene tilbyr innkjøpere i kommuner og fylkeskommuner opplæring og løpende rådgivning i hele anskaffelsesprosessen. I tillegg vil kommuner og fylkeskommuner som i revisjonsrapporter får tilbakemelding om at de har mangler knyttet til anskaffelsesarbeidet, få tilbud om et møte med personer med juridisk og innkjøpsfaglig kompetanse. Hensikten med møtet er å sette kommunen i stand til å etablere interne rutiner som sikre profesjonalitet i hele anskaffelsesprosessen. Dette inkluderer rutiner for å sikre seg mot sosial dumping og ulike typer svart økonomi. Arbeidet kobles sammen med det arbeidet KS gjør på etikkområdet.
Hvis målet om gode og riktige innkjøp i offentlig sektor skal nås, må samtlige aktører arbeide sammen for å sikre at både regelverk og øvrige rammebetingelser utformes slik at den offentlige innkjøper får anledning til og krav om å fokusere på hele anskaffelsesprosessen. Dette krever både en fokusendring og en villighet til å vurdere hensiktsmessigheten av et så detaljert i regelverket som vi har i dag. Ingen av aktørene på dette området kan være tjent med at offentlige ansatte blir så redde for å gjøre formelle feil, at arbeidet med overholdelse av alle regelverkets detaljer overskygger arbeidet med å følge opp hele anskaffelsesprosessen.