Debatt

Gode bibliotek gir bedre læring

I Kommunal Rapport nr. 24 presenteres Flatanger kommune som Kommune-Norges vinner når det gjelder skole. Ordfører Reidar Lindseth sier til avisa at han tror investeringen i skole og bibliotek har betydning for kvaliteten i skolen. Det har han nok rett i.

Denne høsten begynner tusenvis av barn på skolen og alle er opptatt av at elevene får en skolegang som fremmer læring, samarbeid og kreativitet. Det Flatanger kommune har forstått er at kvalitet i skolen handler også om gode skolebibliotek.

Opplæringsloven sier at alle skal ha tilgang til skolebibliotek, men skolenes satsing på bibliotek varierer stort. Det finnes grunnskoler som har 100 % stilling til skolebibliotekar, men landsgjennomsnittet er 5-6 timer per uke. Et godt skolebibliotek trenger god bemanning. En god skole skal ha et godt bibliotek fordi det er et viktig bidrag til skolens pedagogiske utvikling og dermed en viktig del av barnas skolehverdag.

Det er rektor som har ansvar for å utvikle biblioteket på den enkelte skole. Kommunestyret kan gjennom sine prioriteringer legge til rette for at rektor prioriterer skolebibliotek. Som folkevalgte er det viktig å engasjere seg i hvordan skolen kan styrkes. Et skolebibliotek er noe langt mer enn ett rom med bøker på skolen. Et godt skolebibliotek har eget personale, som har fokus på lesing og som gir opplæring i digital kompetanse og nettvett.

Et godt skolebibliotek gir næring til vitebegjær og leselyst, det gir tilgang til informasjon og opplevelser, et godt skolebibliotek arrangerer aktiviteter som fremmer kulturell og sosial bevissthet og åpenhet. Et godt skolebibliotek er en arena der elever, lærere, skoleledelse og foreldre arbeider sammen for å oppnå skolens overordnede målsetting. Gode skolebibliotek bør være et mål for alle kommuner!

Skrevet av: Svein Arne Tinnesand, leder Norsk bibliotekforening

Powered by Labrador CMS