Debatt

Gi NAV en sjanse!

Stortingets vedtak om å slå sammen Aetat og trygdeetaten ble ikke godt mottatt i Aetat, og heller ikke hos oss tillitsvalgte.

At vi i vedtaket også ble pålagt en felles førstelinje med deler av kommunenes sosialtjeneste, bidro ytterligere til bekymring. Dette ville bli for stort, etter vår mening. 17.000 ansatte skulle omstilles, svært omfattende og uensartede oppgaver løses i den nye strukturen, som ble forventet å utføre disse bedre og mer effektivt enn de gamle etatene - og være oppe å gå innen tre og et halvt år fra oppstart.

Vi forsto at utfordringene denne giganten av en reform ga oss, ville føre oss ut til grensen av det mulige, men når vedtaket var fattet, måtte vi bli løsningsorienterte.

Nå er vi i gang, og NAV prøver å finne løsninger som kan fungere for alle delmål Stortinget har vedtatt, for brukerne og for de ansatte. En av løsningene er blitt å legge rene forvaltningsprosedyrer inn i egne enheter. Dette ser vi omtales i sterke ordelag i Kommunal Rapport nr. 6, hvor både stortingspolitikere, en kommunalpolitiker og forbundsleder i NTL, Turid Lilleheie, mener dette svekker intensjonen med reformen.

NAV-direktør Tor Saglie har ikke jobbet med reformen i et vakuum, slik man kan få inntrykk av når man leser artikkelen i Kommunal Rapport. Han har hatt tett kontakt med både den politiske ledelse og KS underveis, og tillitsvalgte fra alle hovedsammenslutningene i NAV har undertegnet nødvendige protokoller, og vi står dermed sammen med vår arbeidsgiver om beslutningene som er fattet.

Vi har hatt felles forståelse av hvilke grep som har vært nødvendige for å nå målene med reformen. Dette er en utskilling av oppgaver fra førstelinjen, som noen reagerer på, men sett i relasjon til målene for reformen og oppgaveomfanget var det umulig, og heller ikke ønskelig, å holde alle oppgaver under ett tak. Påstander om at dette skal være et brudd på intensjonen med reformen, er uforståelig sett fra vår side. NAVs førstelinje vil være sterk faglig, og gi all den informasjon og oppfølging den enkelte vil trenge - dette er den ene døren inn til alle tjenester.

At andre sterke fagpersoner sitter og utøver sin service overfor brukerne i et større fagmiljø et annet sted, vil bidra til å øke kvaliteten på vedtakene som fattes, og er ment som en styrking av servicen overfor brukerne. Antallet ansatte som skal jobbe direkte med oppfølging av brukerne, vil gjennom dette grepet økes.

Det er heller ikke slik at det i NAV legges til rette for privatisering av oppgaver, slik noen frykter. Det ville være en utenkelig manøver for oss å delta i. Hensikten vår er at etatens egne ansatte skal fylle alle oppgaver i den nye etaten, og dette er et ståsted vi har felles med ledelsen i NAV.

Vi ønsker å lykkes med denne reformen, og da trenger vi tillit fra brukere og politikere, nå og på sikt, og en optimal organisering er første skritt på veien. Vi vet ikke om vi har funnet den ennå, men vi jobber ut fra de beste intensjoner.

Powered by Labrador CMS