Debatt

Det er ikke slik at staten vil legge ned de minste Nav-kontorene, skriver Sigrun Vågeng. Illustrasjonsfoto: Patrick da Silva Sæther
Det er ikke slik at staten vil legge ned de minste Nav-kontorene, skriver Sigrun Vågeng. Illustrasjonsfoto: Patrick da Silva Sæther

Færre og bedre Nav-kontorer

Regjeringens forslag om færre Nav-kontorer er både godt og klokt. Det åpner for store muligheter til å videreutvikle og forbedre tjenestene som leveres.

Publisert Sist oppdatert

Det er viktig at Nav kan tenke løsninger utover dagens kommune-grenser.

Kommuner rundt om i landet frykter at statens ansatte på Nav-kontorene vil forsvinne, skrev Kommunal Rapport på lederplass i forrige uke. Bakgrunnen var at arbeidsminister Anniken Hauglie i stortingsmeldingen om Nav varslet at hun ønsker færre Nav-kontorer, og at hun fjerner kravene om statlig minimumsbemanning i de minste kontorene.

Jeg deler ikke Kommunal Rapports beskrivelse av situasjonen. Det er ikke slik at staten vil legge ned de minste Nav-kontorene.

Nav-kontorene eies av stat og kommune i fellesskap. Vi samarbeider godt og leverer stadig bedre tjenester til brukere og arbeidsgivere. Det skal vi fortsette med. Sammen skal vi klare å utføre samfunnsoppdraget vårt. Gjennom å videreutvikle det gode samarbeidet vårt kan vi flere i arbeid.

For å klare å møte de krav, ønsker og forventninger som befolkningen har til Nav, mener regjeringen det er nødvendig å bygge større kompetansemiljøer enn vi har i dag. Dette er vi enige i.

Navs mål er ambisiøse, og rammebetingelsene endrer seg raskt. Det å sikre at vi har gode kompetansemiljøer er avgjørende for at vi skal kunne levere gode tjenester til enkeltmennesker og arbeidsgivere.

Stadig flere mennesker bruker digitale løsninger i sin kontakt med offentlige myndigheter. Og stadig færre har behov for eller ønske om å måtte møte fysisk på et Nav-kontor. Det er viktig at Nav kan tenke løsninger utover dagens kommunegrenser – som stort sett kun dekker deler av en bo- og arbeidsmarkedsregion.

Jeg ønsker også mer myndige Nav-kontorer, men myndighet fordrer også at vi bygger ny kompetanse, og det forutsetter mange steder at vi etablerer større kompetansemiljøer.

Nylig var jeg med å åpne nye Nav Værnes – et Nav-kontor som eies av fem kommuner og staten. Organisatorisk er de ett kontor, men de er også fysisk til stede med egne lokaler i alle de fem kommunene.

Nav Værnes ble til etter initiativ fra kommunene, og det er verken det første eller eneste kontoret som eies av mer enn én kommune. Vi ønsker oss flere slike løsninger.

Regjeringens forslag om færre Nav-kontorer er både godt og klokt. Det åpner for store muligheter til å videreutvikle og forbedre tjenestene som leveres av Nav-kontoret. Men vi i staten kan ikke legge ned Nav-kontorer alene. Nav-kontorene eies av stat og kommune i fellesskap og løsninger på tvers av kommunegrenser kan kun bli til gjennom dialog og enighet.

Jeg håper flere kommuner vil se fordelen av å ha kompetente, løsningsdyktige og myndige Nav-kontorer, og at de vil samarbeide med hverandre og staten for å få dette til.

Powered by Labrador CMS