Debatt
Eierskap i kommunal sektor - arbeid i gang!
Diskusjon om eierskap og styring av selskaper og foretak er i fremmarsj i kommunene. En fersk undersøkelse viser at 15 prosent av kommunene har forankret eierskapet gjennom en politisk eierskapsmelding, mens over halvparten oppgir at arbeid er på gang.
Det er særlig i de største kommunene og byene at selskapsporteføljen og omsetningen er stor.
6. desember inviterer vi til presentasjon av KS Eierforum, et forum vi håper blir kommunesektorens viktigste arena for et aktivt og godt eierskap fremover.
Innenfor de vel 2.300 kommunalt eide selskapene har vel 60 prosent av kommunene utarbeidet eierskapsstrategi for enkeltselskaper, og resultater fra blant annet Nordlandsforskning viser at selskapene er veldrevne og effektiv.
Det gledelige nå at er at andelen kommuner som enten er i gang eller ønsker å komme i gang med den overordnede politisk eierskapsdebatten gjennom utarbeidelse av eierskapsmeldinger, nå er på fremmarsj. Pr. i dag har 15 prosent av kommunene utarbeidet eierskapsmeldinger, og de aller fleste av disse er blitt utarbeidet i 2007. Men ytterligere 50 prosent oppgir at de enten er i gang med arbeidet, eller skal i gang i løpet av kort tid.
Kommunene eier ikke bare viktig infrastruktur som VAR-selskaper og milliardverdier innen energisektoren, men spenner også fra bedrifter som operer innen tilrettelagt arbeidstrening for yrkeshemmede, interkommunale regionråd, museumsdrift, eiendom og til havner. Svært mange av selskapene operer i et marked, mens andre er skjermet fra konkurranse. Offentlig eierskap for disse selskapene er regulert gjennom et mangfold av lover og forskrifter, hvor ikke bare den enkelte selskapslovgivning er aktuell, men også eksempelvis kommuneloven, anskaffelsesloven, offentlighetsloven og konkurranseloven. EØS-avtalen setter også skranker for hvordan kommune kan opptre som eiere, ikke minst gjennom forbud mot offentlig støtte.
Det har også vært mye oppmerksomhet knyttet til kommunalt eierskap den siste tiden gjennom regjeringens høringsnotat hvor det diskuteres konkrete forslag til endring i forvaltningsloven for å unngå rolleblanding i selskapsstyrene. Her tas det også til orde for at ledende politikere som en generell regel skal utelukkes fra å kunne sitte i styret til bedriftene som kommunene eier.
Faren ved å lovregulere denne type forhold utover det som allerede eksisterer av habilitetsregler, anskaffelsesregelverket m.v., er at alle selskaper skjæres over en kam, og at man får regler som ikke er fleksible nok i forhold til formålet med eierskapet og det enkelte selskaps behov.
Derimot ønsker vi å høste erfaringer fra privat sektor. For private og statlige børsnoterte selskaper har man allerede utgitt normregler for eierstyring og selskapsledelse for å klargjøre rolledeling utover det som er lovregulert i selskapslovgivningen. Her bruker man anbefalinger som en rettesnor, og hvor budskapet er «comply or explain» - gjør som anbefalingene sier eller begrunn hvorfor man i det enkelte tilfelle ikke kan følge anbefalingene.
Dette er en måte å sikre kontroll og styring av selskapene på som kommunesektoren kan lære mye av. Fordelen med slike normregler er at de kan uttrykkes lettfattelig og være mer praktisk vinklet, samtidig som det kan tas høyde for individuelle vurderinger i større grad enn en lovregulering kan ivareta. Dette er ikke minst nødvendig med tanke på den varierte selskapsporteføljen som ligger i kommunal sektor.
KS har initiert KS Eierforum som skal hjelpe kommunene i gang med den brede eierskapsdebatten i kommunene. Vi tror at godt eierskap reguleres best gjennom kunnskap og bevisstgjøring.
KS Eierforum har da også utarbeidet konkrete eieranbefalinger. Disse har som formål å ivareta kommunenes behov for kjøreregler, slik at man sikrer utøvelse av kommunens eierskap i tråd med et klart formulert formål, som sikrer selskapenes omdømme og konkurransekraft, og unngår uheldig rolleblanding.
Foruten en møteplass for å diskutere eierskap og kjøreregler for styring, har KS Eierforum også initiert en veileder i eierskapstenkning som kommunene kan ta ibruk. Forumet har kick-off 6. desember, og vårt håp er at dette blir en viktig arena for et aktivt og godt eierskap i landets kommuner og fylkeskommuner.