Debatt

Brenn reglementet!

Fram til kommunevalget er oppgaven klar: Forkast alle reglementer som strider mot lovverket. Trondheim kan gå foran.

Publisert Sist oppdatert

Det står mye bra i reglementet for kontrollkomiteen i Norges tredje største kommune. Blant annet fikk byen skryt fra Stortingets talerstol i 2008, for å ha nedfelt at opposisjonen bør lede komiteen.

Men noe er ikke fullt så bra, og nå ser vi konsekvensene. Det er høyst usikkert hvilke kommunalt ansatte som stiller i den åpne høringen kontrollkomiteen arrangerer mandag, om den mye omtalte kraftfondsaken.

Én årsak til at ansatte vegrer seg for å møte, er bystyrets reglement for kontrollkomiteen, som avgrenser utvalgets myndighet i forhold til hva som er slått fast i kommuneloven. En slik knebling har bystyret ikke rett til, slår jusprofessor Jan Fridthjof Bernt fast overfor Kommunal Rapport.

Kommunestyret har forvillet seg inn i et villnis av formuleringer for å forklare hvordan en høring skal pågå.

Blant annet heter det: «De innkalte avgjør selv om de vil besvare komiteens spørsmål, og kan anmode om å få avgi forklaring for lukkede dører. Dersom slik anmodning fremsettes, skal høringen avbrytes og avgjørelsen tas i lukket møte».

Avsnittet kunne vært hentet fra en eksamensoppgave i offentlig rett, der kandidaten får spørsmålet: «Hvorfor er dette i strid med kommuneloven?»

Jeg er ikke jurist, men det er uforståelig hvordan reglementet kan ha sluppet gjennom den juridiske finpussen i Trondheim kommunes administrasjon. I tillegg er det litt vanskelig å tro at bystyret ikke vet at kontrollutvalget har en særstilling i lokaldemokratiet. Kommunestyret utnevner riktignok kontrollutvalget, som rapporterer tilbake til kommunens øverste organ, men der stopper i praksis også den formelle innflytelsen. Kontrollutvalget skal og må ha stor frihet til å gjøre som det vil, i sitt arbeid med å kontrollere at kommunen driver som den skal.

Trondheim er ikke alene. Tvert imot. Når slike fadeser kan gjøres i en storkommune, kan vi ta det for gitt at det finnes rare formuleringer i reglementer i en rekke andre kommuner. Fordi reglementet er vedtatt av kommunestyret, får det lokalt gjerne større betydning enn lovteksten – selv om det altså er ulovlig å vedta et reglement som begrenser kontrollutvalgets rett til å utøve sitt arbeid.

Oppgaven fram til kommunevalget må derfor være klar: Brenn reglementet! Fjern alle passuser som kan oppfattes som en begrensning av hva kontrollutvalget skal drive med.Behold gjerne – og forsterk – paragrafer om at utvalget skal ledes av opposisjonen, som helst bør ha flertall. La gjerne også kontrollutvalget bli budsjettvinneren i den trange høsten vi har foran oss.

At makt korrumperer, har vært kjent lenge før Montesquieu formulerte maktfordelingsprinsippet. Kontrollutvalget skal naturligvis ikke manisk lete etter skandaler og korrupsjon i kommunen. Men utvalget må edruelig og upartisk kontrollere kommunal aktivitet – uavhengig av om konklusjonene bidrar til å bedre kommunens omdømme.

I det perspektivet er åpne høringer et naturlig element. Å arrangere en åpen høring er for det første et mye sterkere signal om sakens betydning enn bare å sette den på sakskartet. I tillegg er det et viktig skritt bort fra den forhistoriske holdningen om at alt må være hemmelig.

Fortsatt er for mange kontrollutvalgsmøter lukket for offentligheten. Enda verre blir det om kommunestyret prøver å svinebinde utvalget, slik at detikke får gjort den jobben Stortinget gjennom kommuneloven har satt det til å gjøre.

Powered by Labrador CMS