Debatt
Bostedsløs ungdom
Mange ser bostedsløshet blant ungdom som en normal del av en utvikling til det å bli voksen. Alle kjenner noen som har strevet med å finne sin første bolig, men som det har ordnet seg for.
Det er ikke det ungdomsbostedsløshet dreier seg om. Unge bostedsløse er en gruppe som har alvorlige utfordringer på mange av livets områder, som for eksempel skolegang, arbeid, kriminalitet, rus og psykiske problemer. I en periode som bostedsløs forsterkes disse problemene.
Føringer internt i kommuner om å gjøre noe for denne vanskeligstilte gruppen mangler. Noen steder er det faktisk omvendt, nemlig at føringene går ut på å ikke gå inn i problemstillingen.
Små og mellomstore kommuner har økende forekomst av bostedsløshet blant ungdom. Ved kartleggingen av bostedsløse i 2008 var 24 prosent av alle registrerte under 25 år.
Bostedsløshet gjør den enkelte ungdom sårbar og ulike former for problemutviklinger skjer raskt i en bostedsløshetsperiode. Tre måneder på «sofajakt» fører en del ungdommer fra noe alkohol- ev. cannabisbruk til langt alvorligere rusmidler. Bostedsløse ungdommer som går på skole eller har arbeid, forekommer nesten ikke. Selv en kortvarig periode som bostedsløs, forserer negativ utvikling hos ungdommen på en skremmende måte.
Manglende bevissthet og holdning til bostedsløshet som samfunnsproblem er et problem. Noen kommuner jobber godt med prosjekter og enkelttiltak som hjelper de som tas inn i varmen, men programmer der bostedsløshet blant ungdom skal løses, er sjeldne.
Det kan være en utfordring å komme i kontakt med bostedsløs ungdom. Spesielt i de kommunene som ikke tilbyr eller er behjelpelig med å skaffe bolig, men også der viljen er til stede, kan det være ungdommer som trenger et hjelpeapparat, men som vegrer seg for kontakt. En pågåenhet fra hjelpeapparatets side er nødvendig, og den kommunale ledelse må oppmuntre til dette.
Den menneskelige begrunnelsen for at velferdsstaten skal fungere overfor vanskeligstilte ungdommer, er innlysende, men for kommuner har tidlig intervensjon også en økonomisk side. Det å stanse en alvorlig skjevutvikling vil raskt kunne forebygge behovet for senere langt mer omfattende tiltak både i kommunen, i behandlingsapparat og i kriminalomsorg.