Debatt

Ordfører Frode Revhaug (t.v.) og kommunedirektør Endre Skjervø under en pressekonferanse om overgrepssaken 25. januar.
Ordfører Frode Revhaug (t.v.) og kommunedirektør Endre Skjervø under en pressekonferanse om overgrepssaken 25. januar.

Å lede gjennom en krise er krevende

Å lede gjennom en krise er krevende, spesielt når den varer lenge. Da må du bygge et sterkt team rundt deg, involvere alle aktører og ta ansvar for organisasjonen du leder.

Publisert Sist oppdatert

Noen ganger må en kommunal leder håndtere en langvarig og kompleks krise som ryster fellesskapet på det dypeste, som i tilfellet med Frosta-samfunnet.

Vi, en liten kommune med 2.635 innbyggere, ble kastet inn i en særdeles utfordrende situasjon da en varslingssak involverte en av våre fastleger, som også var vår kommuneoverlege. Vi ble satt på prøve som aldri før.

Å lede gjennom en krise krever evne til å ta beslutninger og mot til å stå ved dem.

I begynnelsen var vi kun kjent med at en sak var oversendt til Statens helsetilsyn, tilsynelatende av mindre alvorlig karakter. Men sommeren 2022 ble vi plutselig konfrontert med en strøm av varsler og klager som avdekket et sjokkerende omfang av overgrepshandlinger angivelig begått av legen. Det var et mareritt som utspant seg foran oss.

Det som først så ut til å være noen få ofre, viste seg å være hundrevis.

Vi oppdaget i fjor høst at kommunen hadde mottatt varsler allerede i 2006, og at det hadde vært et vedtak fra Statens helsetilsyn i 2007. Senere ble det også kjent at Fylkesmannen ble varslet i 2017, men at de valgte å løse saken som en lokal konflikt mellom lege og pasient, uten å varsle Helsetilsynet eller Frosta kommune.

I slike varslingssaker er enkleste og vanligste å vente på utfallet av en straffesak, og unngå å ta stilling eller kommentere saken offentlig. Men en av våre grunnleggende verdier er åpenhet. Derfor har jeg alltid vektlagt dette, gjennom informasjonsmøter, e-postkommunikasjon, besøk på virksomhetene og info til folkevalgte.

Å lede gjennom en krise krever evne til å ta beslutninger og mot til å stå ved dem. Vi må våge å velge en retning, selv om det kan være kontroversielt. Jeg valgte tidlig å stole på ofrene. Dette ble derfor kommunens offisielle standpunkt og retningslinje for kommunikasjonen fremover.

Frosta kommune har mange ansatte som er direkte eller indirekte berørt. Gjennom intern kommunikasjon har vi gitt informasjon, råd og veiledning helt siden juli i fjor. Dette har vært viktig for å opprettholde samholdet og støtten i organisasjonen. Vi har også prioritert å være så åpne som mulig mot mediene.

Vi beklager dypt at vi ikke grep inn tidligere. Dette er en beklagelse overfor de berørte og deres pårørende.

Men ansvaret ligger ikke kun hos Frosta kommune, selv om vi må ta vårt ansvar. Saken er fremdeles under etterforskning.

Vår krise skiller seg fra andre kriser, som flomskader, ved at Frosta-samfunnet primært har lidd menneskelige skader. Jeg vil ikke rangere hvilken krise som er den verste å oppleve, men de fleste kriser er heldigvis kortsiktige, mens denne fortsatt pågår.

Og mens det er en rekke statsråder og politikere som gir støtte til kommuner som opplever akutte kriser, har det nå vært forbausende stille fra departementer, ministre og Stortinget. Dette er en observasjon, og jeg ønsker ikke å bagatellisere de utfordringene som andre opplever etter flom og andre naturhendelser.

Noen av de viktigste lærdommene jeg har fått gjennom denne krisen, og som jeg mener er overførbart til andre organisasjoner og ledere, er disse:

Mot til å lede: Som leder må du tørre å ta ansvar, ta beslutninger på vegne av organisasjonen og vise mot. Tillit til deg som leder vil følge når du viser denne typen ledelse. Husk også at det er greit å endre beslutninger basert på ny informasjon.

Vær en god rollemodell: Som leder er du et forbilde, både på jobb og privat. Praktiser en åpen dør-politikk, slik at ansatte føler seg komfortable med å henvende seg til deg. Vær klar over at du som leder blir observert hele tiden.

Åpenhet og raushet: Bruk tid på alle ansatte og ledere. Lytt og inkluder ansatte i beslutningsprosesser, og skap en kultur preget av åpenhet og deling. Sørg for at ansatte føler seg trygge og godt informert.

Bygg laget: Sørg for felles forståelse og retning ved å involvere tillitsvalgte og mellomledere. God informasjon til alle aktører underveis skaper trygghet og samarbeid.

Sørg for god forankring hos politikken: I en politisk styrt organisasjon er det viktig å holde politikere, spesielt ordføreren, godt informert om situasjoner som kan oppstå. Tidlig og tilstrekkelig informasjon er nøkkelen.

Powered by Labrador CMS