Nyheter
Full strid om lærernes arbeidstid
Oslo (NTB-Tone Hertzberg): Lærerne mener Kommunenes Sentralforbund krever for stor styringsrett over arbeidstiden deres. Derfor ble det brudd i forhandlingene om ny arbeidstidsavtale.
Kommunenes Sentralforbund (KS) og Oslo kommune har overtatt arbeidsgiveransvaret for lærerne fra staten, til kraftige protester fra lærerne. Siden august i fjor har de forhandlet om ny arbeidstidsavtale. Bruddet gjelder 100.000 lærere i grunnskolen og videregående skole.
-Hvis vi ikke blir enige om en ny avtale, vil vi få et tariffoppgjør som er mer turbulent enn det burde ha blitt. Et annet problem er at lærere og skoleledere ikke får oversikt over hvordan de skal planlegge kommende skoleår, sier leder i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, til NTB
KS vil at lærerne skal bruke større del av arbeidstiden på skolen, slik at de er underlagt arbeidsgivers styringsrett. Utdanningsforbundet vil at lærerne fortsatt skal ha en viss del av arbeidstiden ubundet til forberedelser og retting, som de kan bruke når og hvor de vil. Striden står om lærernes plikt til å være til stede på skolen.
Vil endre avtale
-Vi er innstilt på å endre den avtalen vi har i dag. Vi har vært villige til forenklinger og mulighet til lokale tilpasninger. Men vi vil ha mer av arbeidstiden ubundet enn det KS vil, sier Helga Hjetland.
Et lærerårsverk er på 1.687,5 timer. På barnetrinnet er den bundne delen i dag på mellom 1.175 og 1.185 timer, der lærerne enten underviser eller deltar i fellesmøter som rektor bestemmer. Utdanningsforbundet er villig til å øke dette til 1.300 timer. Det betyr at bundet arbeidstid øker fra 70 til 77 prosent av samlet arbeidstid.
-Det er en betydelig økning. Men nå har vi en arbeidsgiver som ikke forstår hva det vil si å være lærer. Det kreves mye tid til å forberede timer og gjøre etterarbeid, sier Hjetland.
Konfliktlinje
Lærerne frykter at det skal gå ut over undervisningen dersom arbeidsgiveren får større styringsrett over arbeidstiden deres. Da kan arbeidsgiver for eksempel bestemme at de skal steppe inn som vikarer i en klasse i stedet for å rette ferdig en prøve eller planlegge en time.
-Det er uklokt å legge seg på en konfliktlinje med lærerne, sier Hjetland.
KS på sin side har lenge tatt til orde for en mindre detaljert regulering av lærernes arbeidstid. Kommunene synes den avtalen som foreligger er for firkantet og for dårlig tilpasset dagens situasjon, og vil ha større lokal frihet til å bestemme over lærernes arbeidstid.