Nyheter

På bøljan blå i Sveio

Om det er fritt fram for vannscooterkjøring i Sveio? Tja, det vet sannelig ikke kommunen.

I drømmen har jeg kjøpt en knallblå vannscooter, en Yamaha 700. Den står i min fiktive garasje og lengter etter varmere vær og sjø under motorkassen.

Men er det fritt fram for kjøring med vannscooter i vestlandskommunen Sveio? Og kan jeg parkere gliset hvor som helst, når strupen må leskes og klærne tørkes mellom slagene?

- Det er det ingen som har spurt om før, sier en saksbehandler i teknisk etat.

Han blir helt stille. Jeg håper han tenker. Etter et magadrag ber han meg vente litt. Han må snakke med en kollega. Etter to minutter er han der igjen.

- Neeeeeeei, sier han, og fortsetter:

- Kollegaen min har heller ikke vært borti vannscootere.

Men han forteller at lensmannen har vært og pirket borti en som kjørte vannscooter på et lite vann. Det er ikke lov, forsikrer han.

Saksbehandleren sier han burde kunne gi meg et svar på om kommunen har noe med regelverket rundt vannscooterkjøring, og lover å sjekke ut saken for meg. Vi utveksler telefonnumre. I mellomtiden går jeg inn på nettsiden til Sveio. Det kan jo være at kommunen har informasjon om scooterbruk der?

Men, nei. Her er det saktens nyheter om filminnspilling og gratis ferjetur på strekningen Valevåg-Skjersholmane, mens Statens vegvesen må stenge Bømlafjordtunnelen på grunn av vedlikeholdsarbeid. Jeg ser ikke snurten av noe som kan handle om vannscootere.

Kommunen skal ha pluss for at de skriver på nynorsk. Hurra! Flotte bilder øverst og kontaktinformasjon på høyre side, er også med på å lette humøret.

Men det daler når jeg går grundigere til verks i tjenestetilbudet og politikk på venstre side. Her ligger tekniske tjenester over kultur, Ryvarden fyr, kirken… Det er greit at man vil få fram hva kommunen har å tilby, men her trengs en innstramming. Lag heller noen få hovedkategorier med enkle navn som kan romme flere undertemaer.

Det hadde heller ikke skadet om politikkstoffet hadde vært mer synlig, enten øverst eller nederst, etter tjenestetilbudet.

Og saksbehandleren på teknisk? Han ringte aldri tilbake. Jeg må nok ta litt av skylden selv, vi utvekslet tross alt numre, og han hørte heller ikke noe fra meg.

Hjelp på nett: 2,5

Hjelp på telefonen: 2,5

Serviceinnstilling: 2,5

Powered by Labrador CMS