Nyheter

Offentlig nettilbud midt på treet

Norge er en middelhavsfarer når det kommer til offentlige tilbud på nett, ifølge en ny EU-rapport.

Publisert Sist oppdatert

Rapporten Digitizing public services in Europe ble lagt fram denne uka. Den sammenligner nettilbudet innen en rekke ulike offentlige tjenester i 32 europeiske land; EU-landene og blant andre Norge.

Mens en stor andel av nordmennene ifølge rapporten benytter det som kalles eGovernment (76 prosent mot EUs snitt på 41 prosent), kommer Norge dårlig ut på flere enkeltindikatorer. Særlig innen helsetjenester er karakteren dårlig, mens 21 land gir en bedre brukeropplevelse av offentlige nettsider.

I hovedsak har EU-rapporten målt på nasjonalt nivå, men enkelte indikatorer vurderer også kvaliteten lokalt. Bibliotektjenestene i kommunene får bare 56 av 100 poeng, mens å søke om byggetillatelse får en bedre skår.

– Hensikten med undersøkelsen er å gi oss som jobber med e-forvaltning et grunnlag for å bedre tjenestene. Skal vi bli bedre, må vi lære av andre, kommenterer Lars van Marion ved avdeling IKT og fornying i Fornyingsdepartementet i en blogg.

MinID nevnes som et eksempel på beste praksis. I torsdagens papirutgave av Kommunal Rapport kan du lese om hvordan MinID har fungert i praksis i tilknytning til elektronisk valg.

Powered by Labrador CMS