Nyheter
Nav mener navn er uviktig
En navngitt saksbehandler gir ikke alltid den beste informasjonen til brukerne, mener Nav-direktør Hilde Olsen.
Hun sier at Nav alltid oppgir en adresse hvor brukerne kan rette henvendelser om sin sak.
- Noen skriver «hilsen NAV», mens andre kontorer bruker gammeldags signatur, men alle oppgir en adresse, sier Olsen. Hun mener det er denne adressen som er viktig - ikke navnet på en saksbehandler.
- Erfaringen vår er at hovedtyngden av henvendelser fra brukerne gjelder generelle spørsmål, som tidspunkt for utbetalinger. I tillegg er mange vedtak generert automatisk, for eksempel gjennom saksbehandlingsløsningen til pensjonsreformen, sier Olsen.
- Når brukerne tar kontakt, vil Nav vurdere henvendelsen - om den er generell eller om brukeren har behov for å komme i kontakt med saksbehandler, sier Olsen.
- Forstår Nav at folk har behov for et navn å forholde seg til?
- Det er klart vi forstår at folk har behov for klar kontaktinformasjon, sier Olsen. Hun viser til at de ansatte på et lokalt Nav-kontor har tilgang til å sjekke saksmapper på personer som har spørsmål.
- En konkret saksbehandler vil heller aldri være en robust informasjonskilde, da han for eksempel kan være på ferie. Ofte vet kundesenteret best hva slags informasjon brukeren trenger, sier Olsen.