Nyheter

Nav mener navn er uviktig

En navngitt saksbehandler gir ikke alltid den beste informasjonen til brukerne, mener Nav-direktør Hilde Olsen.

Hun sier at Nav alltid oppgir en adresse hvor brukerne kan rette henvendelser om sin sak.

- Noen skriver «hilsen NAV», mens andre kontorer bruker gammeldags signatur, men alle oppgir en adresse, sier Olsen. Hun mener det er denne adressen som er viktig - ikke navnet på en saksbehandler.

- Erfaringen vår er at hovedtyngden av henvendelser fra brukerne gjelder generelle spørsmål, som tidspunkt for utbetalinger. I tillegg er mange vedtak generert automatisk, for eksempel gjennom saksbehandlingsløsningen til pensjonsreformen, sier Olsen.

- Når brukerne tar kontakt, vil Nav vurdere henvendelsen - om den er generell eller om brukeren har behov for å komme i kontakt med saksbehandler, sier Olsen.

- Forstår Nav at folk har behov for et navn å forholde seg til?

- Det er klart vi forstår at folk har behov for klar kontaktinformasjon, sier Olsen. Hun viser til at de ansatte på et lokalt Nav-kontor har tilgang til å sjekke saksmapper på personer som har spørsmål.

- En konkret saksbehandler vil heller aldri være en robust informasjonskilde, da han for eksempel kan være på ferie. Ofte vet kundesenteret best hva slags informasjon brukeren trenger, sier Olsen.

Powered by Labrador CMS