Nyheter

Legger ut vannmålinger

Bor du i Karmøy kan du med få tastetrykk finne vannkvaliteten din. Mattilsynet vil nå ha alle kommunale vannmålinger ut på nettet.

- Vi har valgt å legge våre vanndata tilgjengelig på nett, for kundene har krav på at vi ikke hemmelighetsstempler denne informasjonen, sier Knut Leirvåg, driftsleder ved Karmøy vannverk.

Ut fra medieoppmerksomhet de siste par ukene, og hendelsen i Bergen i 2004 hvor mange tusen mennesker ble syke av drikkevannet, skjønner Leirvåg godt at folk er skeptiske til kvaliteten på vannet som kommer ut av springen. Han mener frykten kan unngås ved at vannverkene legger kvaliteten på vannet tilgjengelig på nett.

Leirvåg hadde selv laget en database med opplysninger om vannkvaliteten, til bruk internt i vannverket. Han tok så kontakt med en lokal it-bedrift for å utvikle dette videre.

Tilgjengelig på nett

De siste årene har et samarbeid mellom kommunene Haugesund og Karmøy, It-bedriften Sysco, Mattilsynet og med støtte fra Innovasjon Norge, utviklet et rapporteringssystem for vannverk.

Dette kan brukes både internt og eksternt.

Systemet fungerer slik at vannet analyseres på et laboratorium, og dataene legges da direkte inn i vannverkets system. Dette blir kvalitetskontrollert av vannverksansatte før det blir offentlig.

Innbyggerne i enkelte kommuner i Haugesund-traktene kan nå gå inn på nett, taste inn sitt postnummer og få informasjon om kvaliteten på vannet hjemme hos seg.

Nå jobbes det også med et automatisk sms-varslingssystem dersom vannkvaliteten skulle bli dårlig.

- Forbrukerne har krav på tilgang til alle opplysninger om vannet på en enkel måte, sier Leirvåg.

Får skryt

Jan Inge Alne, seksjonssjef ved Mattilsynets distriktskontor i Haugesund, påpeker at kommunene har en plikt til å gå ut med informasjon dersom det er noe som ikke stemmer. De har derimot ikke plikt til å gå aktivt ut med jevnlig informasjon om vannkvaliteten, slik blant andre Karmøy gjør nå. Men det bør kommunene gjøre.

- Det Karmøy gjør er kjempebra, og alle kommuner burde ha et slikt system, mener han.

Også underdirektør i Forbrukerrådet, Terje Kili, synes det er veldig bra at kommunene nå legger ut sine vanndata på nett. Karmøys praksis er forbilledlig, mener han.

Kili påpeker at vann er et forbrukerkjøp som du kan klage på, akkurat på samme måte som om du klager på feil på mobiltelefonen.

- Det er kommunen, eller andre som eier vannverkene, som har ansvaret for at det de leverer tilfredsstiller produktkravene, sier Kili.

Powered by Labrador CMS