Nyheter
Krever opprydning i gebyrforskjeller
Det er enorme forskjeller i kommunale gebyrer som skal finansiere samme tjeneste. KS og departementet må rydde opp, krever Forbrukerrådet.
Størrelsen på gebyrer for tekniske tjenester varierer enormt mellom kommunene. Det avdekker Forbrukerrådets store undersøkelse av servicen i teknisk sektor.
– Tekniske tjenester skal drives etter selvkost. Derfor er det umulig å begripe at noen kommuner har små eller ingen gebyrer, mens andre har skyhøye gebyrer for samme tjeneste, mener underdirektør Terje Kili i Forbrukerrådet.
Rådet krever nå at KS og Kommunaldepartementet setter seg ned og blir enige om hvordan regelverket skal tolkes og praktiseres.
Ti ganger så dyrt
Byggegebyrer, vanngebyrer og gebyr for tilknytning til vann og kloakk er mer enn ti ganger så høye i de dyreste kommunene som i de rimeligste. I tillegg er informasjonen mangelfull og vanskelig å forstå.
Også mellom nabokommuner, hvor kostnadsnivået må antas å være nokså likt, er gebyrforskjellene enorme. I Klepp og Time på Jæren er byggegebyret for en dobbeltgarasje henholdsvis 800 kroner og 5.700 kroner.
Garasjegebyret er høyest i Stord og Asker, med om lag 7.000 kroner.
Billigst er Tingvoll og Tysvær, som tar rundt 600 kroner. Snittprisen for å behandle en søknad om å sette opp garasje er 2.666 kroner.
Spriket i byggegebyret for en enebolig på 135 kvadratmeter er fra null i distriktskommuner som Vinje, Sigdal og Hå til rundt 25.000 kroner i presskommuner rundt Oslo som Oppegård og Bærum.
Mange kommuner tar gebyr selv om søkeren får avslag, men ingen slår Eidsberg, som tar 2.000 kroner i gebyr for å behandle klager på avslag. Det er ikke tillatt, fastslår Forbrukerrådet.
Seks kommuner – Klæbu, Skodje, Tysvær, Meløy, Askvoll og Eide – bryter forskriften om vanngebyr som ble innført for to år siden. Den fastslår at innbyggerne skal betale for det vannet de bruker, dersom det er billigere enn en avgift basert på areal.
– Vi vil skrive brev til disse seks kommunene og be dem innrette seg etter endringene, sier Kili.
Dårlig miljøkunnskap
Forbrukerrådets undersøkelse avdekker dårlig kunnskap om energi- og miljø og liten vilje til å hjelpe innbyggerne med råd.
– Det er overraskende at mange kommuner ikke kan de nye energikravene for boliger, og verken kan eller vil gi energiråd. Dersom kommunene hadde vært flinkere, kunne det bli bygd flere miljøvennlige boliger, mener underdirektør Torgeir Øines, som har ansvar for boligsektoren i Forbrukerrådet.
I undersøkelsen ble kommunene spurt om råd og tips for å skifte vinduer.