Nyheter
Ikke på nett i Førde
Hva Førde gjør for bomiljøet på Stykkje? Ikke godt å si, gitt.
Oppslag i lokalpressen i fjor sommer om beboere i Stykkje borettslag som plages av støy fra industri og veitrafikk, sitter friskt i minnet til Førde-innbyggeren som er på jakt etter ny bolig. Nå har et rekkehus kommet for salg i det omtalte borettslaget. Før visning vil den potensielle kjøperen gjerne vite hva kommunen gjør for å bedre bomiljøet i området.
Etter å ha lagt fram saken for damen på servicetorget, blir jeg satt over til en saksbehandler ved teknisk fagavdeling. Han tar ikke telefonen, og jeg settes automatisk til servicekontoret igjen. En ny damestemme svarer, og jeg må legge fram saken igjen. Hun kan ikke svare på hvorfor saksbehandleren ikke er til stede.
- Det står ingenting om hans gjøren og laden i kalenderen, sier hun, og setter meg over til en kollega på samme avdeling.
Heller ikke her får jeg napp, og nok gang er det tilbake til servicekontoret, som kan fortelle at kalenderen er blank på denne saksbehandleren også.
Etter å ha fått direktenummeret til begge og ringt en del ganger, gir jeg opp.
I stedet prøver jeg lykken på nettstedet til Førde kommune. Det er så enkelt og umoderne at jeg forbereder meg på å ta fram slakterkniven.
Nyheter tar nesten all plass, som for eksempel hva som går på kino. Er det ikke det man har lokalavis til?
Men, så oppdager jeg kontaktinformasjonen øverst på siden med telefon, e-postadresse og faks. Det er sjelden kost.
Jeg blir også begeistret da jeg ser innholdsfortegnelsen i venstre kolonne. Noen få stikkord leder meg videre til mer informasjon om kommunen, de ansatte og tjenestetilbudet. Dette er mye mer oversiktlig enn å ramse opp alle tilbud på forsiden, som noen kommuner har en lei tendens til å gjøre.
Informasjon om støyskjerming finnes ikke for dagens eller fremtidens beboere i Stykkje borettslag.
Flytteplanene henger foreløpig i en tynn tråd, men det bør ikke være det verste for kommunen. Verre er det at man ikke vet hvor de ansatte befinner seg i arbeidstiden.
Service på telefon: 2
Service på nett: 3
Serviceinnstilling: 2