Nyheter

Høybråten vil ha flere tjenere i kommunene

KrF-leder Dagfinn Høybråten mener for mange kommuner møter sine innbyggere på en respektløs måte. Nå etterlyser han en ny tjenerholdning blant politikere og ansatte.

Den tidligere rådmannen, KS-direktøren og trygdedirektøren har selv møtt mange mennesker som forteller sterke historier om sine opplevelser på offentlige kontorer. Nå tar KrF-lederen et knallhardt oppgjør med holdningen til dem som søker hjelp fra norske kommuner.

- Gjennom et langt liv i offentlig sektor har jeg møtt mange som forteller at de føler seg små i møtet med kommunale kontorer. Mange følte seg også mindre da de kom ut enn da de gikk inn. Det er en erfaring ingen skal behøve å ha. Alle har krav på å bli møtt med respekt av det offentlige, sier Høybråten til Kommunal Rapport.

Mister tillit

KrF-lederen viser til at mange har en inngrodd frykt for det offentlige og har en høy terskel for å be om hjelp. Høybråten mener derfor det er viktig at de ansatte i kommunene forstår denne frykten og «bøyer seg ett hakk ned». Han etterlyser nå det han kaller en sterkere tjenerholdning i norske kommuner.

- Kommunene er til for borgerne. Det er viktig at både lokalpolitikere og ansatte forstår at det er de som skal stå til tjeneste for brukere og borgere, ikke omvendt. Mange kommuner har et stykke å gå før den holdningen er etablert, påpeker han.

Høybråten understreker at måten kommunen møter sine innbyggere på, er avgjørende for hvordan den blir oppfattet. Han er ikke i tvil om at dårlige holdninger hos politikere og ansatte bidrar til å undergrave folks tillit til kommunene, og retter samtidig en klar advarsel til kommunale ledere.

- Folk som føler seg dårlig behandlet, blir selvsagt lei seg. Noen blir også bitre, og der de har mulighet, vil de velge bort de kommunale tjenestene til fordel for private, sier han.

Politisk ansvar

Høybråten understreker at det er det politiske lederskapet i kommunen som har ansvaret, og oppfordrer både ordførere og andre lokalpolitikere til å engasjere seg. Han understreker samtidig at kommunene må organisere seg på en slik måte at de får jevnlige tilbakemeldinger fra innbyggerne.

- De ansatte må ha politikere i ryggen som forstår at dette er viktig. Det har skjedd mye, men mitt inntrykk er at kommunene fortsatt har et veldig varierende fokus på hvordan man møter folk, sier Høybråten.

Skrevet av: Erlend Skevik

Powered by Labrador CMS